جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 2 بهمن 1392     
باید به روح و روان شهر توجه کرد

به گزارش شهرداری نیوز ، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که همه تلاشمان را باید برای زیبایی ، اجرای قوانین شهری ، حل مسائل زیست محیطی و توجه به معماری شهری داشته باشیم افزود :مسائل فرهنگی نیز باید بسیار مورد توجه باشد و این فقط شهرداری و شوراها نیستند بلکه همه علمای بزرگوار و سازمان های مختلف تا وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی که معمولا عنوان فرهنگ اسلامی آن را از قلم می اندازیم موظفند در این زمینه تلاش کنند .

مهندس مهدی چمران در دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران با اشاره به " بلد امین "  که در قرآن نیز آمده است و مورد قسم واقع شده که منظور شهر مکه مکرمه است اظهار کرد : باد امین همان شهر امن است که امنیت فیزیکی و پلیسی فقط منظور آن نیست بلکه امنیت اجتماعی معنوی ، روحی و ارتقای فرهنگی نیز مد نظر آن است و شهری مورد قسم واقع می شود که از این جهات دارای اعتبار باشد .

 

وی با بیان این که شهرهای تمیز ، مرتب و سبز که دور از آلودگی هستند و از انرژی پاک استفاده می کنند و از نظر زیست محیطی و امنیتی شهرهای برجسته ای هستند افزود :  ما نیز باید تلاش کنیم به این سو حرکت کنیم اما این برای ما ایده آل نیست و این پایان کار شهر امن اسلامی می تواند باشد بلکه باید حرکت های فرهنگی و عمیق روحی و روانی نیز در این شهرها انجام شود .

 

چمران خاطر نشان کرد : شاید منزل ما بسیار زیبا باشد اما درون آن آرامش فکری و روانی ممکن است نباشد و ارتباط با خدای بزرگ که آرامش روحی را هدیه می کند در آن حضور نداشته باشد ، در دنیا نیز گاهی شهرهای بزرگ و فارغ از مسائل زیست محیطی و ترافیکی را می بینیم اما از یک سو آرامش فکری و روانی ، انس میان انسان ها و معنویت و انسجام میان آنها وجود ندارد .

 

رئیس شورای عالی استان ها ارتباط و انسجام میان افرادی که در مساجد حاضر می شوند را ارتباطی مطلوب نام برد و گفت : جامعه و شهر با وجود این ارتباطات شهر می شود و مردم با این ارتباطات به هم پیوند می خورند و جامعه منسجم می شود و در جامعه به این انسجام نیا زداریم .

 

عضو شورای شهر تهران به نامگذاری یکی از سال های اخیر به نام وحدت و انسجام ملی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت : ایشان نیز با همین مبانی و با همین نگاه ، عنوان وحدت و انسجام ملی را به عنوان نام سال انتخاب کردند تا مردم انسجام فکری ، معنوی و درونی داشته باشند که اگر این انسجام ایجاد شود همه انسانها یک پیکر می شوند .

 

چمران با تاکید بر این که همه تلاشمان را باید برای زیبایی ، اجرای قوانین شهری ، حل مسائل زیست محیطی و توجه به معماری شهری داشته باشیم افزود :  مسائل فرهنگی نیز باید بسیار مورد توجه باشد و این فقط شهرداری و شوراها نیستند بلکه همه علمای بزرگوار و سازمان های مختلف تا وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی که معمولا عنوان فرهنگ اسلامی آن را از قلم می اندازیم موظفند در این زمینه تلاش کنند .

 

چمران تصریح کرد : درزمینه فرهنگی نباید مدیریت واحد شکل گیرد چراکه کار سخت و پیچیده ای است و همه ارگان ها و نهادهای مسئول باید برای آن تلاش کنند و نتیجه این تلاش ها باید اینگونه باشد که شهری خوب ، سالم ، ایمن و از نظر معنویت و روحانیت دارای انسجام فکری و معنوی میان انسان ها ایجاد شود .

 

وی با اشاره به سخن حضرت امام (ره) که فرمودند در خانه محقر ، کوچک و گلی حضرت علی و فاطمه چنان شخصیت های بزرگی شکل گرفته و پرورش یافتند گفت : شاید شهر از نظر ظاهری و امکانات ایده آل نباشد اما شاید بتوان تسکین واقعی را در آن شهر به وجود آورد ؛ بر اساس این گفته امام لازمه رشد شخصیت های بزرگوار و ارزشمند داشتن کاخ نیست ، اما لازمه رشد شهر این است که ازنظر درونی و روانی انسجام داشته باشد .

 

چمران تصریح کرد : شهری که آرامش روحی و روانی و ارتباط خوب بین شهری را ایجاد کند از نظر فیزیکی نیز رشد می کند  اما شهر بدون مردم نمی تواند رشد کند و هرقدر شهرداری ها درآمد کسب کرده و وسایل آسایش را ایجاد کنند تا خود مردم نباشند به جایگاهی نخواهند رسید .

 

رئیس شورای عالی استان ها گفت : شهرداری تهران به همین دلیل فعالیت فرهنگی را سرآمد اقدامات خود گذاشته که قطعا اقدام درستی است .

 

چمران با تاکید  بر نقش مردم و فعالیت های فرهنگی افزود : شهری مانند تهران که روزانه هفت هزار تن زباله در آن تولید می شود که تفکیک از مبدا نیز باید در آن انجام شود تنها با همکاری مردم و کمک گرفتن از اقدامات فرهنگی عملی خواهد شد .

 

وی شهر را همچون انسان دارای دو بعد روحانی و جسمانی خواند و گفت : باید به روح و روان شهر نیز توجه کرد و آن را به خوبی ساخت و حرکت های فرهنگی حساب شده و برنامه ریزی شده در آن اجرا کرد .

 

عضو شورای شهر ضمن ابراز امیدواری از حصول نتایج ارزشمند از برگزاری این اجلاس تصریح کرد : امیدوارم این نتایج ارزشمند را در همه شهرها به کار بندیم که نتیجه آن ارتقای روحیات و معنویات و انسجام مردم شهر و آرامش واقعی که ذکر الهی است در شهر ایجاد شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: