به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام اين كه آلودگي هوا به يكي از اجزاي شناسنامه پايتخت تبديل شده، گفت: آلودگي هواي تهران هر وقت اراده مي كند، اوج مي گيرد و هر وقت به اوج مي رسد، شهر را به حالت نيمه تعطيل در مي آورد و صرفاً افرادي كه هيچ چاره اي ندارند از خانه بيرون مي آيند و در هواي مسموم اين شهر خاكستري، تنفس و در زير آسمان دودي آن، تردد مي كنند.
مهندس محمد حقّاني افزود: در روزهايي كه آلودگي هوا اوج مي گيرد، تهران به «شهري بدون كوه دماوند» تبديل شده و ضربآهنگ نفس هاي شهروندان به شماره می افتد و در مقابل، سمفونی سرفه هاي آنها كوك مي شود و همه به دنبال مقصر مي گردند و قصور كنندگان، تقصير را به گردن يكديگر مي اندازند.
وي با تأكيد بر اين كه هر قدر رنگ و روي شهر كم رنگ تر مي شود، نقش سازمان هاي مسئول در ايجاد و تشديد آلودگي هوا پر رنگ تر مي گردد، اعلام كرد: قانون كاهش آلودگي هوا از سال 84 مسكوت ماند و نه بودجه لازم از سوي دولت براي رفع آلودگي هوا تخصيص داده شد و نه اين مهم مورد توجه لازم قرار گرفت.
آلودگي هوا حاصل بي برنامگي و قانون گريزي است
رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه بودجه هاي اندك و قطره چكاني، كفاف رفع آلودگي هوا و بهبود محيط زيست کلان شهری همچون تهران را نمي دهد و دست اعضاي شورای شهر و مديريت شهري نیز در اين زمينه تقريباً بسته است، اظهار كرد: با این وجود، تمام تلاش خود را به كار خواهيم گرفت تا از همه فرصت هاي موجود به منظور تثبيت و تخصيص بودجه لازم در جهت بهبود محيط زيست شهر تهران استفاده كنيم.
مهندس حقّاني با بيان اين كه بسياري از شهرهاي پاك امروز دنيا، در گذشته اي نه چندان دور جزو شهرهاي آلوده جهان بودند و با معضل آلودگي هوا دست و پنجه نرم مي كردند، تصريح كرد: با مديريت منطقي و اصولي، ديگر از روزهاي آلوده در اين شهرها خبري نيست، چرا كه آلودگي هوا حاصل بي برنامگي و نیز عدم پآيبندي، التزام و تمكين به قانون و قانون گريزي است.
وي با تأكيد بر اين كه همه افرادي كه در تهران و ساير شهرها و كلان شهرهاي كشور زندگي مي كنند، به نحوي در قبال آلودگي هوا مسئوليت مستقيم دارند، اضافه كرد: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسي، همه آحاد ملت در مسأله محيط زيست، مسئوليت دارند و قانون، همه را موظف كرده كه نسبت به حفاظت و صيانت از محيط زيست حساس باشند و علاوه بر آن، از مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر گرفته تا ساير سازمان ها و نهادهاي ذيربط در اين خصوص مسئول اند.
حذف سرب از بنزين آلودگي هواي تهران را 30 درصد كاهش داد
رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه در قانون كاهش آلودگي، محورهايي نظير خروج انواع وسايل نقيه فرسوده كه ايجاد آلودگي مي كنند، پيش بيني شده بود، اظهار كرد: خودروهاي سبك و سنگين و موتورسيكلت ها بر حسب سن و سال و با گذشت مدت زماني مشخص از زمان ساخت بايد از رده خارج شوند و وسايل نقليه نو و غير آلاينده جايگزين آنها شوند.
مهندس حقّاني با بيان اين كه قانون كاهش آلودگي در سال 79 تصويب و ابلاغ شد و سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان ناظر بر قضايا و وزارت خانههای مرتبط و شهرداري و شوراي شهر موظف شدند تا در اين بحث مشاركت جدي داشته و در انجام فعاليت هاي پيش بيني شده تأثيرگذار باشند، تصريح كرد: اين قانون با وجود مشكلات و موانع جدي كه پيش پای آن قرار داشت، تنها 3 سال اجرا شد كه حاصل آن، حذف سرب از بنزين بود كه سبب كاهش 30 درصدي آلودگي هواي تهران شد.
وي با تأكيد بر اين كه قانون كاهش آلودگي هوا پس از 3 سال مسكوت ماند و برخي نهادها و سازمان ها در اين زمينه كوتاهي كردند و حتي دچار اشتباهاتي شدند، اضافه كرد: براي نمونه، اشتباه مجلس اين بود كه مدت زمان معاينه فني خودروها را از 2 سال به 5 سال افزايش داد، بحث خروج خودروهاي فرسوده از دستور كار خارج شد و در توليد خودروها، کاتالیست حذف شد.
دولت گذشته با 900 ميليارد دلار درآمد هيچ كمكي به تهران نكرد
رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه ساخت و سازهاي بي رويه، باعث رشد روز به روز جمعيت كلان شهرهاي كشور شد و به دنبال ازدياد جمعيت، شاهد افزايش روزافزون آلودگي هوا شديم، اظهار كرد: سازمان ها و نهادهاي متعددي به شكل مستقيم و غير مستقيم در آلودگي هوا سهم دارند كه در اين ميان، نقش دولت و دستگاههاي دولتي از همه بيشتر است.
مهندس حقّاني با بيان اين که تعداد اتوبوس هاي تهران بايد 10 تا 12 هزار دستگاه باشد، در حالي كه در حال حاضر تنها 7500 دستگاه است كه 500 دستگاه آن نیز از رده خارج هستند، تصريح كرد: نيمي از 7 هزار دستگاه باقي مانده نيز فرسوده هستند و آلودگي بسياري توليد مي كنند و علاوه بر آن، 1100 دستگاه ميني بوس تهران كاملاً فرسوده اند و آلايندگي بالايي تولید می کنند و سؤالي در اين جا پيش مي آيد، اين است كه چه كسي مسئوليت آلودگي هواي تهران را بر عهده دارد و به عنوان نماينده مردم تهران در شوراي شهر از مسئولان مي خواهم که يكي به اين پرسش پاسخ دهد.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه بر اساس قانون، 82 و نيم درصد بودجه خريد اتوبوس هاي شهري را باید دولت تقبل كند، در صورتي كه دولت گذشته با وجود درآمد نفتي 900 ميليارد دلاري، هيچ كمكي به نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران نكرد، خاطرنشان كرد: تأمين 50 درصد بودجه ساخت مترو و يك سوم هزینه بهرهبرداري از آن در قالب یارانه بلیت مترو، وظیفه دولت است که البته دولت قبل در اين بحث كمكی نکرد و دولت فعلي هم که از نظر درآمد نفتي در مضيقه است و كمكی نمی کند.