جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 تير 1393     
تردد خودرو ها بخش عمده آلودگی شهر تهران را تشکیل می دهد

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ؛ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص مهمترین آلاینده های تهران گفت: آلاینده های هوا در تهران در دو بخش عمده  "خودروها" و "دستگاههای سرمایش _ گرمایش  و صنایع و کارخانه جات " مورد بررسی است.   

محمد حقانی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: 70 در صد آلودگی هوای تهران به  دلیل خودروها ست و در حال حاضر بیش از چهار میلیون  خودرو و 3 موتور سیکلت در حال گذر از خیابان های تهران هستند . مهمترین موضوعات مطرح شده در زمینه آنها، استاندارد نبودن خودروها و سوخت  مورد مصرف در آنهاست. 

وی در ادامه افزود: از سال ها  قبل قانون مربوط به کاهش آلودگی هوا به مجلس برده شد که اجرای بند های آن قانون منجر به پالایش  سوخت از سرب موجود در آن شد. در حال حاضر نیز سرب از بنزین عرضه شده در جایگاه های سوخت  و هوای تهران حذف شده است. البته در 8 سال گذشته به این قانون و آیین نامه اجرایی آن بی توجهی شد و به دلیل وجود تحریم ها در زمینه واردات بنزین دچار مشکل شدیم  که تلاش شد تا برای تامین بنزین مورد نیاز کشور در پتروشیمی ها بنزین تولید کنند که البته دیدیم که   آلودگی  هوا در سطح وسیعی در کشور ایجاد شد.

حقانی گفت: از اسفند ماه سال 92 وزیر نفت قول داد که بنزین یورو 4 در جایگاه های سوخت عرضه شود و این امر تا پایان سال در تمام کلانشهر های ایران اجرا خواهد شد. ضمن اینکه قول بنزین یورو 5 نیز داده شد.

 حقانی در خصوص خودروهای فاقد استاندارد های لازم از لحاظ آلایندگی گفت: بسیاری از خودرو ها در خیابان های تهران در حال تردد هستند که نیاز به نوسازی دارند (مانند اتوبوس ها و مینی بوس ها و تاکسی پیکان ها ) ضمن اینکه 3 میلیون موتور سیکلت فاقد استاندارد  را باید به این آمار افزود.

وی افزود:میزان آلودگی و ذرات معلق تولید شده به وسیله هر موتور سیکلت ، تا  8 برابر و آلودگی ایجاد شده توسط خودرو پیکان تا 30 برابر خودرو های معمولی محاسبه  شده است.  

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در خصوص صنایع آلاینده بیان داشت: 30 درصد دیگر آلودگی هوای تهران به وسایل سرمایشی و گرمایشی و نیز صنایع و کارخانه هایی که در اطراف تهران  وجود دارد، مربوط می شود  که از طریق سازمان صنعت و معدن مورد شناسایی و دسته بندی زیر عنوان صنایع زرد و قرمز قرار گرفته اند. دسته صنایع زرد در دو قسمت مورد بررسی است.  در مورد این صنایع بررسی ها در زمینه میزان آلایندگی هوا و آب در میزانی است که نیاز به خروج از شهر ندارند . دسته صنایع قرمز که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است باید طی برنامه ریزی های انجام شده و زمان بندی به  مرور از تهران خارج شوند و انجام این برنامه بر عهده سازمان صنعت و معدن و شهرداری و سازمان محیط زیست گذاشته شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: