به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران در آستانه 29 دي (روز هواي پاك) با اعلام اين كه تهران، بيش از دو قرن پیش، از آبادي هاي به هم پيوسته زمان قاجار كه در دامنه البرز قرار داشتند، تشكيل شده بود و امروز آن باغ شهر سرسبز به كلان شهري خاكستري تبديل گردیده، گفت: از ظرايف روزگار ما اين است كه در روز هواي پاك، چارهاي نداريم جز آن كه به دلیل آلودگی، درس و مدرسه را تعطیل و پايتخت كشور را نيمه تعطيل كنيم.
مهندس محمد حقّاني افزود: اين كه در روز هواي پاك، آلودگي هوا به اوج خود مي رسد و به اصطلاح جمع اضداد رقم مي خورد، ناشي از بي تدبيري ها و بی برنامگی های گذشته است و علاوه بر اين، عدم اجراي طرح آمايش سرزمين در كشور باعث بارگذاري بي رويه جمعيت و بی توجهی به ظرفيت جمعيت پذيري تهران شده است.
وي با تأكيد بر اين كه تهران بر اساس طرح جامع سال هاي 1347 و 1349، قرار بوده 4 و نيم و 5 و نيم ميليون جمعيت داشته باشد و جمعيت آن بر اساس چشم انداز طرح جامع در سال 1404، بايد به 10 ميليون نفر مي رسيد، اعلام كرد: اين در حالي است كه امروز جمعيت تهران به دليل تمركز بسياري از امكانات از دانشگاهها گرفته تا كارخانجات، 10 ميليون رسيده و براي همين شهروندان این کلان شهر، نه آب كافي براي نوشيدن و نه هواي سالم براي تنفس دارند.
باید تقدم خودروها بر عابران پیاده را از شهر حذف کنیم
رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه مهاجرت، ساخت و سازهاي بي رويه و بارگذاري هاي بي حد و حصر، باعث شده تا باغات شهر به همراه هواي پاك از اين شهر رخت ببندد، اظهار كرد: خيابان حضرت ولي عصر (عج) كه زماني با 4 رديف درخت، 60 هزار اصله چنار در خود جاي داده بود، امروز تنها شش، هفت هزار اصله درخت دارد كه البته آنها هم در معرض تهديد و تخريب قرار دارند و همه اين ها به اين علت است كه برنامه اي براي توسعه پايدار شهر نداريم.
مهندس حقّاني با بيان اين كه نمي شود دروازه هاي شهر را ببنديم و بگوييم كسي به تهران وارد نشود و دور شهر ديوار بكشيم تا جلوي ورود جمعيت را بگيريم، تصريح كرد: توسعه تهران بايد بر اساس طرح هاي جامع و تفصيلي باشد و در قدم اول، بايد تقدم خودروها بر عابران پياده را از شهر حذف كنيم.
وي با تأكيد بر اين كه 80 درصد آلودگي هواي تهران، حاصل تردد 3 ميليون دستگاه خودرو و يك و نيم ميليون دستگاه موتورسيكلت است، اضافه كرد: اگر برنامه ريزي و سياست گذاري درست داشته باشيم و اگر بازگشت به قانون و قرائت دقيق از قانون وجود داشته باشد، بايد طرح جامع حمل و نقل و ترافيك تهران را به درستي اجرا كنيم و در آن صورت، مي توانيم به توسعه و تكميل حمل و نقل عمومي با محوريت مترو اميدوار باشيم.
دولت گذشته پول داشت و به مترو کمک نکرد، این دولت پول ندارد و به مترو کمک نمی کند
رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه اگر دولت محترم حتي بخشی از بودجه بهداشت و درمان را هم به توسعه مترو اختصاص دهد، راه دوري نرفته است، اظهار كرد: دولت گذشته پول داشت و به متروی تهران كمك نكرد اما اين دولت به اصطلاح كفگيرش به ته ديگ خورده و پول ندارد و به متروی تهران كمك نمی كند که البته دولت بايد از طريق صرفه جويي در بخش هاي ديگر، توسعه حمل و نقل عمومي را مورد حمایت قرار دهد.
مهندس حقّاني با بيان اين كه شهرهايي همچون لندن، توكيو و مكزيكوسيتي، زماني از تهران نیز آلوده تر بودند اما امروز هواي سالمي دارند، تصريح كرد: امروز وقت آن نيست كه توپ را به زمين يكديگر بيندازيم و بايد در گام نخست، مسأله مترو را حل كنيم و به استانداردهاي قابل قبول برسيم، چرا كه ما نمي توانيم به مردم بگوييم خودروي خود را از خانه بيرون نياورند اما زیرساخت های حمل و نقل عمومي نتواند جوابگوي آنها باشد.
وي در پايان با تأكيد بر عدم كمك دولت به متروي تهران، اعتبارات قطره چكاني مترو را به با ملاقه آب ريختن به درياچه ارومیه تشبيه و خاطرنشان كرد: چشم انداز متروي تهران، شبكه اي به طول 750 كيلومتر است، در صورتي كه در حال حاضر، تهران تنها 170 كيلومتر مترو دارد و اگر همه عزم خود را جزم كنيم و تمام اهتمام و توان خود را جهت توسعه و تكميل مترو به كار گيريم، در آن صورت آسمان آبی و هواي پاك در يك قدمي ما خواهد بود، چرا که توسعه مترو «کلید» هوای پاک است.