خبرگزاری فارس: حتی فرارسیدن فصل تعطیلات کریسمس و افزایش محدود فروش رایانههای شخصی در ماههای پایانی سال ۲۰۱۵ موجب نشد تا این بازار از رونق قابل توجهی برخوردار شود.
در مجموع در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ شاهد عرضه ۷۵.۷ میلیون واحد رایانه شخصی در جهان بودیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۳ درصد کاهش نشان می دهد.
مجموع رایانههای شخصی عرضه شده در سال ۲۰۱۵ هم برابر با ۲۸۸.۷ میلیون واحد بوده که نسبت به سال ۲۰۱۴ هشت درصد کاهش نشان میدهد.
سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ پنجمین سه ماهه متوالی است که طی آن فروش رایانههای شخصی کاهش مییابد. حتی عرضه ویندوز ۱۰ هم باعث نشده سازمانهای زیادی نسبت به خرید و استفاده از رایانههای جدید اقدام کنند.
کارشناسان گارتنر کماکان معتقدند همهگیر شدن استفاده از گوشیهای هوشمند و رایانههای شخصی در این زمینه بسیار موثر بوده است.
با این حال آنها احتمال میدهند سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ سال بهتری برای بازار رایانههای شخصی باشد و کاهش خرید این محصولات به حدود یک درصد برسد.
در این بازار نابسامان لنوو کماکان در رتبه اول بوده و ۲۰.۳ درصد از بازار یاد شده را در اختیار دارد.
البته فروش رایانههای شخصی ساخت لنوو هم در سه دوره سه ماهه کاهش داشته است. همچنین اچ.پی، دل، ایسوس و اپل هم با سهم ۱۸.۸، ۱۳.۵، ۷.۹ و ۷.۵ درصدی در رتبههای دوم تا پنجم هستند.
ایسر نیز با سهم ۵.۲ درصدی رتبه ششم را از آن خود کرده و دیگر شرکتهای سازنده رایانههای شخصی در مجموع از سهم ۱۸.۹ درصدی برخوردارند.