به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: لایحه اخذ عوارض از تونلها طبیعتا بر مبنای تکالیف قانون بودجه بوده که باید انجام میدانند.
سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه شورای معاونان این سازمان اظهار داشت: خوشبختانه در مجموعه حمل و نقل و ترافیک شاهد پیشرفت خوبی در عمده برنامهها بودیم هر چند ما به لحاظ برنامه تقویمی سه ماه تا پایان سال و همین طور حدود شش ماه به لحاظ سال بودجه پیش رو داریم و به نسبت مدت باقی مانده عملکرد ما عملکرد خوبی در شرکتها و سازمانها بود، همچنین جایی که از برنامه عقب مانده بودیم تذکرات لازم داده شد و این اطمینان را به مردم میدهیم که در پایان سال مالی 94 (پایان خرداد 95) آن چه در برنامه مصوب ورای اسلامی شهر تهران دیدهایم و آن چه در برنامه5 ساله برای سهم سال 94 مد نظر بوده در حد قابل قبولی محقق شود.
*لایحه اخذ عوارض از تونلها بر مبنی تکالیف قانونی است
وی در ادامه افزود: لایحهی اخذ عوارض از تونلها بر مبنای تکلیفی است که در برنامه پنجم 5 ساله دوم شهرداری تهران برای مدیریت شهری تکلیف شده بود و ما موظف بودیم این لایحه را پیشنهاد بدهیم و یک لایحه کاملا کارشناسی شده و دقیق هست بنابراین این لایحهی پیشنهاد شده طبیعتا بر مبنای تکالیف قانونی بودجهای است که ما باید انجام میدادیم و به شورای شهر پیشنهاد میشد، نکته دوم به گونهای به لایحه پیش بینی شده که به لحاظ مالی برای خانوادهها به عنوان یک محدودیت و فشار اقتصادی محسوب نشود و به گونهای نرخ گذاریها را در این لایحه پیشنهاد دادهایم تا زندگی عادی مردم تحت تاثیر این لایحه قرار نگیرد؛ نکته سوم این که برای اداره شهر ما به یک سری منابع ای نیاز داریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که هزینههای اداره شهر به عناوین مختلفی از مردم شهر دریافت میشود، گفت: بهتر است هزینهها بر مبنای میزان برخورداری شهروندان حاصل شود که به دلیل اهمیت موضوع این بحث در کمیسیون مختلفی مطرح شده و تقریبا توضیحات داده شده و در جلسات مخالفانی برای ایرادات این طرح دیده نشد و فقط تنها در یکی از تونلها پیشنهاد میشد چون مسیر جایگزین طولانی تر است از آن تونل صرف نظر شود.
*ماجرای کاهش درآمدهای شهرداری
تشکری هاشمی بیان کرد: تاکید شهردار تهران بر این بوده و هست که حمل و نقل عمومی مهمترین ماموریت شهرداری در برنامههای مصوب و به لحاظ انتظارات مردم و الگوی برنامه ریزی مدیریت شهری قرار دارد، لذا اگر ما با محدودیتی مواجه شویم حتما حوزه حمل و نقل کمترین تاثیر را در این موضوع خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: هیچ برنامهای از برنامههای حوزه حمل و نقل شهرداری تهران به سبب کمبود نقدینگی در حال حاضر از اولویت خارج نشده و همچنان مورد حمایت شهردار تهران قرار دارد.
*پولی شدن تونلها عدالت اجتماعی است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: عدالت اجتماعی حکم میکند همان طور که استفاده کننده از اتوبوس کرایه اتوبوس را پرداخت میکند به همین دلیل استفاده کنندگان از تونلهای شهری که مالکان خودروی شخصی هستند این هزینه را نیز پرداخت کنند.
*کسری بودجه حمل و نقل یک اشتباه حسابرسی است
وی در خصوص اظهار نظرهای مسئولان مبنی بر کسری بودجه این سازمان گفت: در جلسه شورای شهر و صحن شورا چند نکته را مطرح کردم که نکته اول استقبال از هر حسابرس بازرسی بود چرا که این اقدامات منجر به سلامت عملکرد و سلامت سازمانی میشود لذا نفس عمل را نفس عمل خوبی میدانیم حسابداری و حسابرسی قواعدی را دارد و اگر در قواعد نظارت شخصی و با الگوهای مبتنی بر نگاه غیر استاندارد برای آن ورود شود ممکن است هر کسی اظهار نظری متناسب با ذهن خودش از کار داشته باشد.
تشکری هاشمی بیان کرد: هر ساله کار حسابرسی سازمانها و شرکتها توسط دو حسابرس شورای اسلامی شهر تهران و حسابرس قانونی شرکتها انجام میشود.
وی به اظهار نظرهای برخی از مسئولان در خصوص کسری بودجه سازمان این گونه پاسخ داد و گفت: آشنایی ضعیف حسابرسها منجر به اظهار نظرهایی در خصوص کسری بودجه شد و اگر کمی شناخت درستی از شهرداری داشتند حسابرسیها این گونه نمیشد؛ نکته دوم این که حسابرس در زمان محدودی با شرکتهای زیادی جهت بررسی حسابرسیها همکاری داشته و همین زمان محدود باعث عجله شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: 250میلیون تومان پاداش به کارکنان مان داشته ایم که از این 250 میلیون تومان 80 میلیون به 400 پرسنل سازمان ترافیک ارائه شده که این یک سوم بودجه مصوب شورای شهر است یعنی میانگین در یک سال 200 هزار تومان است و مابقی آن صرف کارهای هم چون انتخاب داوران ناظر بر مقالات شده است، همچنین برخی رسانهها اعلام کردند که حمل و نقل 380 میلیارد تومان پاداش پرداخت کرده در صورتی که این یک اشتباه بوده و عدد درست 380 میلیون تومان بوده است.
*درآمدهای حاصل از فروش بلیط مترو به حساب شخصی واریز نمیشود
وی ادامه داد: متصدیان فروش بلیط مترو از ابتدای صبح تا پایان وقت اداری تمام درآمدهای حاصل از فروش بلیط را به یک حساب یک طرفه شان واریز میکنند این حساب یک طرفه فقط امکان واریز پول را به متصدیان میدهد و هیچ دخل و تصرفی و سود منفعتی برای متصدیان فروش بلیط ندارد و هیچ کس حق مداخلهی در درآمدهای حاصل از فروش بلیط را نداشته و بلافاصله پول به حساب شرکت بلیط الکترونیک واریز میشود؛ بحث اختلاس در مترو یک شایعه است.
تشکری هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر پرداختهای غیر نقدی جهت خریداری بلیط مترو گفت: مردم از طریق کارتهای شتاب و اعتباری که توسط بانکها به فروش میرسد میتوانند پرداختهای نقدی خود را جهت خرید بلیط انجام دهند همچنین برای ما هم راحت تر است که مردم پول نقد پرداخت نکنند ولی نمیتوانیم به کسی که وارد ایستگاه مترو میشود به دلیل آن که پول خرد ندارد بلیط نفروخت؛ در تمام ایستگاههای مترو با نصب دستگاههای این امکان را فراهم کردهایم که از طریق کارتهای شتاب بلیط خریداری شود ضمنا اخیرا بلیطهای QR یا بارکد دار دو بعدی جایگزین بلیطهای مغناطیسی شده که این کارتها نسبت به کارتهای قبلی کم هزینه تر بوده و کارتهای مغناطیسی از چرخه تکنولوژی در حال خارج شدن است همچنین با نرم افزار موبایل که در حال تهیه است از سال آینده امکان خریداری با گوشی موبایل فراهم می شود تا بتوانند بر روی گوشی موبایل به وسیله مبادله دیتای و به روش تصویری امکان کارت زنی در مترو از طریق گوشی فراهم شود.