وزارت کشور، پلیس و محیط زیست به عنوان ناظران بر معاینه فنی پاسخگو تخلفات احتمالی باشند
به گزارش گروه حمل ونقل پاک شهرداری نیوز، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با تاکید بر اینکه مراکز معاینه فنی تحت نرم افزار مدیریت یکپارچه نظارت می شوند، گفت: متاسفانه از 3.5 میلیون خودرویی که در تهران تردد میکنند، در سال گذشته حدود 500 هزار دستگاه خودرو در تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند.
ولی الله اذروش با تاکید بر اینکه معاینه فنی مستمر و کارآمد 15 تا 20 درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد، گفت: اکنون بیش از 2.5میلیون خودرو در شهر تهران تردد دارند که فاقد برگه معاینه فنی هستند.
وی تصریح کرد: یکی از مباحثی که در راستای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران توسط شهرداری دنبال میشود، معاینه فنی خودروهاست. متاسفانه از 3.5میلیون خودرویی که در تهران تردد میکنند، در سال گذشته حدود 500 هزار دستگاه خودرو در تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند. این در حالیست که قریب به 500 هزار برگه معاینه فنی نیز از سایر مراکز که وابسته به شهرداری تهران نیست صادر شده است .
آذروش با اشاره به اینکه معاینه فنی اهرم حاکمیت است تا وضعیت ایمنی و آلایندگی خودروها به طور مداوم رصد شود، تصریح کرد: 14 مرکز معاینه فنی شهرداری تهران با الگو برداری از تستهای ایمنی و آلایندگی کشورهای مدرن اروپایی فعال هستند اما متاسفانه به رغم حساسیت و اهمیت نقش معاینه فنی در کاهش انتشار آلاینده ها و افزایش ایمنی خودرو ، شهروندان در معاینه فنی تعلل می کنند .
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به نحوه نظارت بر معاینه فنی در مراکز 14 گانه شهر تهران تاکید کرد: از چهار سال پیش که زمزمههای اخذ معاینه فنی بدون حضور خودرو مطرح شد، شهرداری تهران تمام مراکز خود را مجهز به دوربین کرده است.به طوری که تمامی فرایند پذیرش و سالنهای تست مجهز به دوربینهای مداربسته است و تا زمانی که دوربین در مرحله پذیرش پلاک خودرو را ثبت نکند اطلاعات در سامانه نرم افزاری ثبت نمیشود.
به گفته اذروش از سال 87 تمامی مراکز معاینه فنی تحت نرم افزار مدیریت یکپارچه نظارت می شوند به طوری که بر اساس حدود تعیین شده در نرم افزار رد و یا قبولی خودروها از طریق سیستم یکپارچه تعیین می شود. در عین حال که شاخص های معاینه فنی بر اساس استانداردهای تعیین شده سازمان محیط زیست اعلام می شوند.
وی در ادامه با اشاره به نقش موثر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا گفت: با تنظیم نسبت سوخت به هوا در خودروهای کاربراتوری و نیز عیبیابی موتور خودروهای انژکتوری میزان مصرف سوخت حدود 12درصد کاهش مییابد.
به گفته ولی الله آذروش در راستای اجرای اهداف طرح جامع کاهش آلودگی تهران، نخستین مرکز معاینه فنی خودرو تیر ماه سال 79 با 6 خط در محل پارک سوار بیهقی در تهران راهاندازی شد و امروز ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با 40 خط خودروی سبک و 12 خط ویژه موتورسیکلت فعال است، اما به دلیل پایین بودن میزان مراجعات به این مراکز شاید کمتر از 20درصد ظرفیت آن مورد استفاده قرار میگیرد.
وی در خصوص اظهارت اخیر مبنی بر دودزا بودن خودروهایی که معاینه فنی نیز دارند هم گفت: معاینه فنی اهرم حاکمیتی است تا وضعیت خودرو رصد شود و در برخی کشورهای دنیا رانندگان موظفند هر سه ماه یکبار خودروهای خود را کنترل کنند و قطعا خودرویی که از مرکز معاینه فنی با نمره قبولی خارج میشود آن لحظه مشکلی ندارد اما ممکن است پس از آن دچار مشکلاتی شود.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه هیات وزیران؛ وزارت کشور، پلیس و محیط زیست تکلیف قانونی نظارت بر مراکز معاینه فنی را دارند، گفت: اگر شائبههایی مبنی بر اخذ معاینه فنی بدون حضور خودرو مطرح میشود این سه ارگان باید پاسخگو باشند، گرچه در تهران سعی کرده ایم با افزایش نظارت مکانیزه این تخلفات را به صفر کاهش دهیم.