به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران از انعقاد تفاهمنامه مطالعاتي براي توليد سوخت «بيوديزل» بين سازمان اتوبوسراني شهر تهران و كميته سوختهاي زيستي معاونت علم و فناوري رياست جمهوري خبر داد.
پيمان سنندجي، با اشاره به رشد ناهمگون ورود خودروها به كلانشهرها از جمله تهران و متعاقب آن افزايش آلايندههاي زيست محيطي در شهرها در گفت و گو با شهرنوشت بيان كرد: با يك حساب سرانگشتي ميتوان به اين مساله اشاره كرد كه با ورود بيرويه خودروها به شهرها و كلانشهرها ديگر توسعه معابر و بزرگراهها مفهومي از نظر شهرسازي نخواهد داشت.
وي با بيان اينكه رويه ورود بي ضابطه خودروها به داخل شهرها از جمله پايتخت باعث تبديل تهران به خيابان و بزرگراه خواهد شد، ادامه داد: يكي از راهكارهايي كه براي كاهش آلودگي هوا در كلانشهرها از جمله تهران وجود دارد، اصلاح سوخت و يا انجام راهكارهاي زيست محيطي براي كاهش آلايندههاي شهري است.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران با بيان اينكه استفاده از فيلترهاي جذب دوده براي اتوبوسها يكي از راهكار زيست محيطي براي كاهش آلايندگي اتوبوسهاي ديزلي است كه شوراي شهر تهران نيز به اجراي آن تاكيد دارد، افزود: مطالعات و تجربههاي بينالمللي نشان ميدهد راهكارهاي زيست محيطي بيشتر از راهكارهاي مسكني دولتها در كاهش آلودگي هوا موثر بوده است.
سنندجي با بيان اينكه كميته سوختهاي زيستي معاونت علم و فناوري رياست جمهوري درخصوص همكاري عملي با سازمان اتوبوسراني شهر تهران از چندي پيش مذاكراتي داشته، يادآور شد: متعاقب اين مذاكرات تفاهمنامه همكاري علمي بين سازمان اتوبوسراني و معاونت علم و فناوري نهاد رياست جمهوري مبني بر اينكه مطالعاتي براي توليد سوخت بيو ديزل انجام شود، منعقد شد.
به گفته سنندجي؛ سوخت بيو ديزل، سوختي است كه منشأ گياهي و روغني داشته و ميتواند از پسماند روغنهاي مصرفي در منازل و رستورانهاي كشور توليد شود.
وي در توضيح بيشتر در رابطه با سوخت«بيوديزل» گفت: ما ميتوانيم از پسماند روغنهايي كه در رستورانهاي كشور مورد استفاده قرار ميگيرد و به نوعي وارد چرخههاي بيولوژيكي و زندگي مردم شده و در نهايت باعث ايجاد آلايندگيهاي زيست محيطي ميشود؛ براي توليد سوخت «بيو ديزل» استفاده كنيم. در اين فرآيند روغن سوخت رستورانها تبديل به سوخت ديزل ميشود و اين سوخت جديد ميتواند در اتوبوسها و كاميونهايي كه از سوخت ديزل استفاده ميكنند، به كار برده شود.
به اعتقاد سنندجي اين سوخت جديد ميتواند دوده ناشي از سوخت ديزل را كاهش داده و باعث كاهش آلودگي هوا در شهرها و كلانشهرها شود.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران يادآور شد: براساس تفاهم نامهاي كه براي انجام كارهاي مطالعاتي با كميته سوختهاي زيستي معاونت علم و فناوري رياست جمهوري به امضا رسيد، اين مطالعات ظرف مدت سه ماه انجام خواهد شد و اگر نتايج مثبت بود به صورت پايلوت در تهران اجرا ميشود.
وي با اشاره به تجربههاي جهاني كشورها در توليد و استفاده از سوختهاي بيوديزل توضيح داد: در حال حاضر 39 درصد سوخت كشور برزيل و 19 درصد سوخت مورد استفاده در كشور آمريكا به اين شيوه توليد ميشود. كشور چين نيز به تازگي توليد اين سوخت را آغاز كرده است. اميدواريم اين مطالعات كه به نتيجه رسيد، در سياست گذاريهاي سوختي كشور استفاده شود.
پیمان سنندجی در پاسخ به این سوال خبرنگار شهرنوشت مبنی بر اینکه با انجام مطالعات علمی درخصوص تولید سوخت بیودیزل در کشور آیا دولت تولید این سوخت را در برنامههای خود برای تامین سوخت پاک برای بخش حملونقل عمومی قرار خواهد داد، تاکید کرد: باید مسئولان دولتی به این پرسش پاسخ دهند. ما مطالعات علمی و کاربردی لازم را برای تولید این سوخت با همکاری معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری انجام خواهیم داد. لازم به توضیح است که این مطالعات برای اولین بار در کشور با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران و معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری انجام میشود.
بر اساس تفاهمنامهای که بین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با کمیته سوختهای زیستی معاونت علم و فناوري رياست جمهوري منعقد شده، تعدادی از اتوبوسهای شرکت واحد از سوخت زیستی استفاده میکنند. کارگروه زیست فناوری محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران طبق این تفاهمنامه «امکانسنجی استفاده از گازوئیل زیستی B۵ دارای استاندارد را«ASTM D۶۷۵۱ در ۲۰ دستگاه اتوبوس دیزلی متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه انجام خواهند داد تا طی یک مدت زمان خاص در محدوده کنترل شده ای آنالیز کیفیت شده و تاثیر آن بر روی هوا ارزیابی شود. درصورتی که مرحله آزمایشی این تفاهم نامه موفق باشد مرحله دوم آزمایشی این طرح برای مسافت های طولانی تر اجرا خواهد شد