برخي تصور مي كنند مردم تهران به تنفس در هواي آلوده عادت كرده اند
به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رييس مركز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري تهران در هفتمین جلسه شورای مديران روابط عمومي این مجموعه موسوم به «دورنگاه» که به میزبانی معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران برگزار شده بود، گفت: تكميل متروي تهران به عنوان اولويت جدي مديريت شهري، در رأس پروژه های شهري قرار دارد و بر اساس برنامه ريزي هاي به عمل آمده، عمده ترین پروژه حال حاضر و آینده شهر تهران، توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو به عنوان يكي از مهم ترين مصاديق ناوگان حمل و نقل شهري است.
دكتر شهرام گيل آبادي افزود: مترو، حوزه اي است كه در تمام دنيا دولت ها بر اساس آن برنامه هاي خود را ترسيم و تنظیم ميكنند و با توجه به آثاري كه بر اقتصاد ملي دارد، به صورت همه جانبه آن را مورد حمايت قرار ميدهند، چرا كه منافع اقتصادي مترو در مرحله اول به خود دولت ها باز مي گردد.
وي با اعلام اين كه توسعه مترو به عنوان ادبيات مشترك مديران شهري، در چشم انداز شهر تهران از اولويت ويژه اي برخوردار است، تأكيد كرد: هدف گذاري مديريت شهري، دست يآبي به ظرفیت 10 ميليون سفر شهري با مترو ظرف دو سال آينده است و البته در حال حاضر نیز صرفاً با افزايش ظرفيت ناوگان ريلي از طريق ازدياد واگن ها و كاهش سرفاصله حركت قطارها، امکان دو برابر شدن جا به جايي هاي روزانه متروی تهران وجود دارد.
سرمايه مملكت را با حمايت از حمل و نقل شخصي به جوي آب مي ريزيم
رييس مركز ارتباطات شهرداري تهران با اشاره به اين كه با يك محاسبه سرانگشتي، به اين واقعيت تلخ پی می بریم كه با حمايت از حمل و نقل شخصي، گويي روزانه ميليون ها دلار سرمايه مملكت را به جوي آب مي ريزيم، اظهار كرد: علاوه بر اين، با تبليغ و ترويج استفاده از خودروي شخصي از طريق اقداماتي همچون ارائه وام هاي ميليوني براي خريد اين گونه خودروها، سلامت عمومي را به صورت جدی به مخاطر مي اندازیم، به طوری که حتي نفس كشيدن عادی را نیز براي مردم تهران دشوار کرده ایم.
دكتر گيل آبادي با بيان اين كه برخي از مسئولان تصور مي كنند دیگر مردم تهران به آلودگي هوا با شاخص 150 عادت نموده و تنفس در چنین هواي ناسالمي براي آنها عادي شده و بنا بر این، کاستن از انبوه آلودگی هوا چندان ضرورتی ندارد، تصريح كرد: اين در حالي است كه توسعه مترو، ميتواند تأثير به سزایی در كاهش ترافيك و آلودگي هواي ناشي از آن داشته باشد، ضمن این که اجرای اقدامات سلبي براي محدودیت استفاده نامحدود از خودرو را نيز امكان پذير مي سازد.
وي با تأكيد بر اين كه در تهران، هر خانواده به طور متوسط يك دستگاه خودرو و در شهري همچون آمستردام، هر خانواده به طور متوسط سه دستگاه خودرو دارد، اضافه كرد: با اين وجود، در مركز شهر آمستردام از ترافيك انبوه خودروهاي شخصي و موتورسيكلت ها مانند محدوده مركزي شهر تهران خبري نيست و به جاي آن، شاهد جا به جايي 450 هزار دستگاه دوچرخه اي هستيم كه روزانه در پايتخت هلند در حال تردد هستند.
دولت از چرخش مترو بر ريل توسعه حمايت كند
رييس مركز ارتباطات شهرداري تهران با اشاره به اين كه امكان استفاده از زندگي آرام، هواي پاك، آسمان آبي و تردد روان، حق ابتدايي و بديهي هر شهروندی است، اظهار كرد: بخشي از اين حقوق در توسعه حمل و نقل عمومي با محوريت مترو محقق ميشود و اين مهم، بايد به خواسته جدي مردم از مسئولان تبديل شده و دولت، پاسخگوي اين مطالبه به حق شهروندان باشد.
دكتر گيل آبادي با بيان اين كه در حال حاضر، ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون، اصلي ترين آلاينده موجود در هواي تهران است، تصريح كرد: بر اساس بررسي هاي به عمل آمده، این ذرات آن قدر ريز هستند كه علاوه بر سيستم تنفسي، از طريق پوست هم مي توانند وارد بدن افراد شده و از اين طريق، وارد سيستم گردش خون شوند و سلامت شهروندان را به شكل جدي مورد تهدید قرار دهند، چنانچه افزايش شاخص آلودگي هوا به شكل معناداري با افزايش آمار متوفیان بهشت زهرا (س) ارتباط دارد.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه با توجه به شرايط موجود، تمام اهتمام دولت و مديريت شهري، بايد بر گسترش حمل و نقل عمومي و چرخش مترو بر ريل توسعه استوار باشد، خاطرنشان كرد: در صورتي كه دولت، هزاران ميليارد تومان مطالبات انباشته شده مديريت شهري را پرداخت كند، پيشبرد مترو به عنوان بزرگ ترين پروژه شهري کشور، شتاب بيشتري مي گيرد و در اين صورت، دست يآبي به ركورد ساخت سالانه 30 كيلومتر خط جدید مترو و اتصال آن به شهرهاي اقماري، دور از انتظار نیست.