به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، وحید حسینی - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می گوید این فیلترها که تکنولوژی پیشرفت و قابلیت خود پالایی دارند روی اتوبوسهای پایتخت نصب می شوند.
حسینی از واردات فیلترهای دوده به ایران خبر داد و گفت: این فیلترها که از سال 1998 در کشورهای اروپایی برای کنترل و کاهش آلاینده های هوا به کار گرفته می شود تاکنون وارد ایران نشده بود و این نخستین بار است که قرار است برای کاهش آلودگی هوای پایتخت از این فیلترها برای کنترل و کاهش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی استفاده شود.
حسینی با بیان اینکه در ایران حتی یک خودروی دیزلی نداریم که مجهز به چنین فیلترهایی باشد، گفت: نه در کامیونها و نه در اتوبوسها از چنین فیلترهایی استفاده نشده در حالی که آلایندههای ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی یکی از منابع مهم تولید آلاینده ها به ویژه ذرات معلق در هوا هستند. این فیلترهای دوده تکنولوژی بسیار پیشرفتهای دارند و دوده را که حاوی کربن و ذرات سمی و خطرناک است را در خود جمع و بعد از پر شدن ذرات کربن را میسوزاند و به دی اکسید کربن بیخطر تبدیل و وارد هوا میکند و به این ترتیب ذرات معلق وارد هوا نمی شود.
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، ویژگی دیگر فیلترها دوده «قدرت خود پالایی» آنهاست و این فیلترها نیازمند تعویض نیستند.
وی ادامه داد: فیلترهای دودهای که الان وارد ایران شده نیاز به تعویض ندارند و به عبارتی عمرشان بی پایان است و تا زمانی که وسیله نقلیه عمر مفید دارد این فیلترها نیاز به تعویض ندارند.
حسینی ورود شهرداری تهران درباره نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی شهرداری گفت: بر اساس قانون این فیلترها از ابتدای سال 94 باید روی خودروهای دیزلی نصب شود اما شهرداری تهران با توجه به وضعیت آلودگی هوا و برنامه هایی که در راستای کاهش آلاینده ها دنبال می کند به طور داوطلبانه واردات و نصب فیلترهای دوده را آغاز کرده البته سازمان محیط زیست هم از این اقدام شهرداری استقبال کرده و مسئولان آن گفته اند نصب فیلترهای دوده روی سایر خودروهای دیزلی را از ابتدای سال 94 آغاز می کنند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تعداد خودروهای دیزلی در تهران را حدود 150 هزار خودرو اعلام کرد و گفت: با توجه به آلاینده هایی که از طریق این خودروها وارد هوای تهران می شود تاثیر تعیین کننده ای در کیفیت هوای تهران دارد و این خودروها در تولید ذرات معلق و همچنین دی اکسید گوگرد که یکی از دیگر از آلایندههای هواست بسیار تاثیر گذارند.
وی در پاسخ به این پرسش که نصب فیلترهای دوده روی اتوبوس ها و سایر خودروهای دیزلی شهرداری تهران از کی آغاز می شود، گفت: از یک ماه دیگر نصب این فیلترها روی اتوبوس های بی.ار.تی آغاز می شود. در مرحله اول این فیلترها به صورت پایلوت روی اتوبوسها نصب می شود و پس از بررسی کارشناسی نحوه کارکرد این فیلترها همه اتوبوس های شهر تهران به فیلترهای دوده مجهز خواهند شد.
او ادامه داد: فیلترهای دوده قابلیت کارکرد با سوخت دیزل با گوگرد بالا را ندارند، اما ناوگان حمل و نقل عمومی تهران سوخت دیزل با گوگرد کم میگیرد و لذا میتوان از برخی از تکنولوژیهای موجود در دنیا استفاده کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، فیلترهای مورد استفاده در پروژه تهران باید همگی دارای گواهینامه های کیفیت اروپایی باشند. فیلترهای دوده ای که شهرداری تهران وارد ایران کرده پس از بررسی های کارشناسی و شناسایی تکنولوژی های به کار رفته در این فیلترها در نهایت از سه کشور آلمان، سویس و دانمارک انتخاب شده اند.
وی ادامه داد: تعداد فیلترها 8 نمونه با 8 تکنولوژی متفاوت از سه کشور آلمان، سوییس و دانمارک است در واردات این فیلترها تجربه کشورهای مختلف را بررسی کردیم و در نهایت از سه کشور سه فیلتر دوده را انتخاب کردیم تا در یک دوره پایلوت کارکرد این فیلترها را بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه تکنولوژی به کار رفته در این فیلترها پیشرفته است، گفت: در حال حاضر این فیلترها درایران تولید نمی شوند اما امیدواریم با واردات این فیلترها و به کارگیری آنها در خودروهای دیزلی در آینده تولیدکنندگان ایرانی بتوانند نمونه های داخلی را تولید و وارد بازار کنند اما نمونههای تولیدی زمانی میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند که دارای گواهینامههای کیفیت اروپایی باشند.