جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
مشاوره برای بسته بندی مدرن صنایع دستی

"سپهر سرمست" کارشناس بسته بندی که برای اولین بار در بیست و چهارمین نمایشگاه صنایع دستی حضور پیدا کرده است و به هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی به منظور آموزش بسته بندی مدرن و جذاب مشاوره رایگان می دهد در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: ایده اصلی ما در بحث بسته بندی این است که آن را جزئی از کالا  بدانیم و عامل اصلی که سبب موفقیت کالاها در صادرات و بحث برندسازی و فروش در بازارهای بین المللی می شود بسته بندی مناسب صنایع دستی بوده که برای مشتری ساخته می شود.
 
وی درباره تاثیر بسته‌بندی  در فروش صنایع دستی بیان کرد: آماری در این زمینه وجود ندارد، اما تعدادی تجربه از کشورهای دیگر همچون هند، غنا و چین داریم که بسته‌بندی بر صادرات صنایع دستی انها تاثیر بسیاری داشته است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اگر بخواهیم بگوییم تاثیر واحدی بین کشورهای مذکور که قطب صنایع دستی محسوب می‌شوند، وجود داشته، قدرت صادراتی آنها است. 

سرمست اظهار داشت :صنایع دستی در زنجیره حمل و نقل، امکان آسیب دیدن دارند، بنابراین بسته‌بندی در اینجا نقش تضمین را در فروش ایفا می‌کند ضمن اینکه یک توریست و خریدار خارجی، با دیدن بسته‌بندی نسبت به اصالت و قیمت آن کالا شکی نمی‌کند بنابراین در پروسه صادرات می‌توان از مقوله بسته‌بندی به خوبی استفاده کرد و در کشورهای در حال توسعه، بسته بندی باید یکی از کالاهای استراتژیک حساب شود، نقش بیشتری خواهد داشت.

وی همچنین در مورد اطمینان هنرمندان داخلی نسبت به مقوله بسته‌بندی، تصریح کرد: هنرمندان داخلی عموماً به صورت فردی عمل می‌کنند و معمولاً هم نمی‌توانند وقت و هزینه زیادی را برای بسته‌بندی قائل شوند که این یک نوع تهدید محسوب می‌شود و این در حالی است که این افراد کار شاخص و ارزشمندی تولید می‌کنند، اما در بسته‌بندی با مشکل مواجه می‌شوند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تولیدکنندگان صنایع دستی در برخورد با بسته‌بندی دو مشکل عمده دارند؛ اول بحث تیراژ  و دوم، قیمت تمام شده آن است و تصور می کنند اگر تعداد کمی بسته‌بندی برای کالاهایشان سفارس دهند، با قیمت بالایی تمام می‌شود و آن را به صرفه نمی‌دانند. در حالی که موضوع بسته بندی ظرایف و امکانات ویژه ای برای صنایع دستی محسوب می‌شود که مزیت های فراوانی خواهد داشت.

سرمست تصریح کرد:دو نمونه بسته بندی برای صنایع دستی (طلا و جواهر و مینا) در حال حاضر طراحی شده است که هر دو از این قاعده پیروی می کنند، یعنی هم به نسبت تولید، می‌توانند سفارشی‌سازی شوند و هم با قیمت مناسبی عرضه شوند.

وی ادامه داد: دو پروژه طلا و مینا، جزء اولین کارهای خاصی هستند که برای بسته‌بندی صنایع دستی استفاده می‌شوند و در واقع مشخصات بین‌المللی کالا را نیز دارا هستند  ما از لحاظ بین‌المللی، تعریف واحدی داریم، به این معنی که رفتار خرید در حوزه صنایع دستی، تابع قیمت تمام شده نیست و بیشتر تابع ارتباط عاطفی بین مصرف‌کننده و کالا است و نقش المان‌هایی مثل بسته بندی، طرح محصول و میزان تنوع موجود در تشدید ارتباط عاطفی موثر ببوده سته بندی قطعاً این نقش را می تواند بازی کند، اما به شرطی که درست تعریف شود، یعنی به عنوان یک کالای صنعتی تعریف نشود و به عنوان یک کالای دست ساز که دارای قدمت و ارزش بوده تعریف شود .

سرمت با اشاره به ارائه مشاوره در این زمینه به هنرمندان، تاکید کرد: باید تیم مشاوره‌ای تشکیل شود و به هنرمندان در این خصوص راهنمایی ارائه شود، به همین دلیل از بهمن سال گذشته انجام  این موضوع بعد از برگزاری نشست صنایع دستی اصفهان، آغاز شد و با اتحادیه تولیدکنندگان صنایع دستی این کار را شروع کردیم و امیدواریم باعث شود تمایل به سمت بسته‌بندی زیاد شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: