به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست تهران اظهار داشت : راهکارهای متعددی برای کاهش آلودگی هوا قابل اجراست که از جمله می توان به تعویض کاتالیست کانورتر ، اجرای طرح کهاب ، تعویض کنیستر و معاینه فنی به موقع خودروها اشاره کرد.
محمد رستگاری در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز اظهار داشت : اکثر آلودگی های بوجود آمده از منابع متحرک بوده و با تعویض کاتالیست کانورتر می توان از آلودگی هوا جلوگیری کرد .
وی گفت : در حال حاضر منابع سوخت خودروها مشکل نداشته و بنزین یورو 4 در حال توزیع است و ما باید تمامی انرژی خود را به سمت خودروها معطوف کنیم و خودروهای نو را جایگزین خودروهای فرسوده نماییم.
رستگاری اظهار داشت : محورهای متعددی برای بحث کاهش آلودگی هوا می توان مطرح کرد از جمله اجرای طرح کهاب که مخفف کاهش و هدایت بخارهای بنزین است که در این سیستم بخارهای بنزین جمع آوری شده واز انتشار آن در هوا جلوگیری می شود .
وی افزود : طرح کهاب در بحث مخازن اتفاق خوبی بوده اما دربحث جایگاه ها اجرایی نشد و توسط وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست پی گیر این قضیه هستیم تا عملیاتی شود .
وی بیان کرد : ما به دنبال ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی خودروها هستیم و نیروی انتظامی با مراکز معاینه فنی هماهنگ شده تا خودروها به صورت اتوماتیک معاینه فنی شده و اعمال قانون شوند و این مراکز به دوربین های پلاک خوان مجهز شده و به بانک اطلاعاتی نیروی انتظامی وصل شده اند تا از معاینه فنی تقلبی و جعلی جلوگیری شود .
وی تصریح کرد : با سخت گیری در معاینه فنی خودروها و بروز شدن می توان عملکرد بهتری در بحث کاهش آلودگی هوا داشت . همچنین عمر کاتالیست کانورتر بین 80 تا 120 هزار کیلومتر پیمایش خودرو است و نوع رانندگی وکیفیت سوخت در از بین رفتن کاتالیست کانورتر تاثیر زیادی دارد .
رستگاری گفت : راهکار دیگری را که می توان اجرایی کرد تعویض کنیستر که بر روی باک خودروها نصب شده و کربن کنیستر بخارات بنزین را گرفته و از طریق لوله ای وارد موتور خودروها کرده و گازهای خطرناک را از بین می برد و قیمت این دستگاه به اندازه یک باک بنزین بوده و از نظر اقتصادی به نفع دارندگان خودرو است .
وی خاطر نشان کرد : با همکاری ستاد معاینه فنی خودروها و نیروی انتظامی و خود مردم می توان از ورود آلاینده ها جلوگیری کرد .