جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 1 آبان 1403     
کیفیت هوای تهران در مهر ماه چطور بود؟

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز،سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مهرماه سال جاری در شرایطی به پایان رسید که شاخص کیفیت هوا در شهر تهران ۲۲ روز در وضعیت قابل قبول بود.

فاطمه کریمی اظهار کرد: وضعیت کیفیت هوا، طی مهر ماه امسال در ۲۲ روز در شرایط قابل قبول و هشت روز بالاتر از حد مجاز قرار گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه مقایسه اجمالی وضعیت شاخص کیفیت هوای شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۳ با مدت مشابه سال گذشته نشانگر افزایش تعداد روزهای آلوده طی اولین ماه پاییز سال جاری است، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت، همزمان با بازگشایی مدارس و افزایش بار ترافیکی ناشی از آن، طی هفتمین ماه سال، در کلیه روزهای آلوده، ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون آلاینده شاخص شهر بوده است و در روز ۵ مهرماه هم‌زمان با آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون شاخص آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون نیز فراتر از حد مجاز قرار گرفت که این مسئله به دلیل وقوع طوفان گرد و خاک در شامگاه روز ۴ مهر بود.
 
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه تضعیف ناپایداری جوی و کاهش سرعت باد از ۲۳ تا ۲۷مهر ماه باعث شد تا پنج روز متوالی کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند، تصریح کرد: میانگین شاخص ایستگاه‌های شهر تهران در آلوده‌ترین روز این دوره (۲۶ مهر) برابر با ۱۱۹ بود.
 
به گفته وی هرچند تغییرات میزان انتشار آلودگی به‌ویژه از منابع متحرک در ایجاد این شرایط مؤثر است ولی بی‌تردید تغییرات شرایط هواشناسی طی سال‌های مختلف در کاهش و افزایش غلظت آلاینده‌ها تأثیر فراوانی داشته است.
 
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا تاکید کرد: در صورت اهتمام در کنترل آلودگی منابع آلاینده به‌خصوص وسایل نقلیه موتوری، مهار انتشار آلاینده‌ها با سرعت بیشتر انجام خواهد شد. لذا با وجودی که نمی‌توان درصد دقیقی از تأثیر پدیده‌های جوی و اقدامات کنترلی در افزایش و کاهش غلظت آلاینده‌ها ارائه کرد ولی به‌طورقطع با انجام روش‌های کنترلی نظیر جدی گرفتن معاینه فنی برای تمام وسایل نقلیه اعم از سواری، موتورسیکلت و دیزلی، اعمال محدودیت‌های ترددی برای خودروهای بیش آلاینده و فرسوده، گسترش حمل و نقل پاک و کم آلاینده با محوریت توسعه‌ی وسایل نقلیه برقی، افزایش مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و بهبود کیفیت سوخت، از غلظت آلاینده‌های در هوا کاسته خواهد شد.
 
کریمی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تمهیداتی که در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اندیشیده شده است، شاهد کاهش بخشی از بار آلودگی هوا به‌ویژه در خصوص شاخص ذرات معلق باشیم.

ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون چیست؟
 
به گزارش ایسنا، آلاینده شاخص هوای مهرماه سال جاری ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است. ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون یکی از شش آلاینده معیار معمول اندازه گیری آلاینده هوا است و به دلیل شیوع آن در محیط زیست و طیف وسیعی از اثرات سلامتی معمولاً به عنوان مضرترین آلاینده برای سلامت انسان پذیرفته شده است. از سوی دیگر این آلاینده در بسیاری از شهرهای جهان به عنوان آلاینده شاخص مطرح است و از منابع متعددی تولید می‌شود.ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون از نظر ترکیب شیمیایی و فیزیکی متفاوت هستند و ترکیبات شیمیایی رایج آن شامل سولفات‌ها، نیترات‌ها، کربن سیاه و آمونیوم می‌شود.
 
رایج‌ترین منابع انسان‌ساز این آلاینده شامل موتورهای احتراق داخلی تولید برق، فرآیندهای صنعتی، فرآیندهای کشاورزی، ساخت و ساز و سوزاندن چوب و زغال سنگ در کاربریهای مسکونی است و رایج ترین منابع طبیعی برای این آلاینده طوفان‌های گردوغبار طوفانهای شن و آتش سوزیهای جنگلی است.
 
مطالعات علمی متعدد درباره ذرات معلق نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض این آلاینده باعث بروز مشکلات زبادی می‌شود. مرگ زودرس در مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی، بروز حملات قلبی غیرکشنده، ضربات قلب نامنظم، ابتلا به سرطان ریه، تشدید آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مشکلاتی است که آلودگی هوا برای سلامت انسان ایجاد می‌کند.
 
شاخص کیفیت هوا چیست؟
 
شاخص کیفیت هوا (AQI) به شش دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.
 
گفتنی است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می‌شود، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می‌شود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس که به رنگ نارنجی نشانه‌گذاری می‌شود، مقدار AQI بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار می‌گیرد که در نتیجه آن گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.
 
در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می‌شود و عدد AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: