به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری تهرانی نیوز،مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از بازگشت بیش از ۶۰۰۰ خودروی غیرفعال به ناوگان تاکسیرانی پایتخت خبر داد.
شادی مالکی در مورد استفاده از تاکسی متر در تاکسیهای پایتخت اظهار کرد: واقعیت این است که بسیاری از تاکسیهای پایتخت از تاکسیمتر استفاده نمیکنند به جهت رفع این مشکل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به دنبال هوشمندسازی بستر خدمات رسانی از سوی تاکسیها را دنبال میکند.
وی افزود: در تهران ۸۰ هزار تاکسی داریم و نزدیک به سه و نیم میلیون سفر در روز توسط تاکسی پایتخت انجام میشود که سهم ۱۸ درصدی در جابجایی مسافر و خدمات حمل و نقل از سوی رانندگان تاکسی صورت میپذیرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: در سالهای اخیر نظارت بر عملکرد تاکسیهای پایتخت به صورت سنتی و میدانی انجام میشد، با توجه به تعداد بالای تاکسیهای پایتخت رصد سنتی و با روشهای قدیمی در سطح شهر امکان پذیر نیست پس بنا به تدابیر شهردار تهران، در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران موضوع هوشمندسازی به صورت جدی پیگیری شده و نظارت بر تاکسیهای پایتخت نیز شامل هوشمندسازی خواهند شد. در همین زمینه سامانه طراحی شد به نام شهرزاد و تاکسیهای خطی ظرف چند هفته آینده در این سامانه ثبت میشوند.
مالکی ادامه داد: این سامانه مشابه تاکسیهای اینترنتی فعالیت خواهد کرد با این تفاوت که ابتدا در گام اول تاکسیهای خطی در این سامانه فعالیت خواهند کرد و سپس تاکسیهای گردشی در این سامانه ثبت خواهند شد و یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این است که پرداخت کرایه به صورت آنلاین صورت میگیرد و مسافر میتواند با اسکن بارکد مخصوص مبلغ کرایه را پرداخت کند.
وی همچنین در مورد میزان فرسودگی ناوگان تاکسیرانی تهران گفت: نیمی از تاکسیهای پایتخت فرسوده هستند و باید نوسازی به صورت جدی در ناوگان تاکسیرانی پایتخت دنبال شود،معیار فرسودگی به سه صورت فنی،آلایندگی، ایمنی سنجیده میشود و متاسفانه تعداد زیادی از خودروهای تاکسی در پایتخت فرسوده محسوب میشود به این دلیل که نمیتوانند تستهای معاینه فنی را به صورت کامل پشت سر بگذارد اما خوشبختانه در سه سال اخیر مدیریت شهری ۸ هزار خودرو نوسازی شدند همچنین فقط ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در سال جاری شامل نوسازی شدهاند.
وی همچنین گفت: در چند ماه گذشته بیش از ۱۲ هزار دستگاه تاکسی غیر فعال در پایتخت داشتیم، بنا به مطالبهگری و دغدغه تاکسیرانان که در حال حاضر در سطح شهر تهران در حال خدمات رسانی هستند و در واقع از حقوق یکسان استفاده میکنند، پیگیری ویژهای داشتیم که خودروهای غیر فعال شناسایی شوند و پس از پیگیریهایی صورت گرفته بیش از۶۰۰۰ دستگاه تاکسی به عرصه خدمت رسانی به شهروندان تهرانی بازگشتند و همچنین بازنگری خطوط توسط سازمان تاکسیرانی شهر تهران صورت گرفت.