جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 خرداد 1393     
کاهش سال به سال اعتبارات حمل و نقلی کلان شهرها

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، نگاهی گذرا به وضعیت اعتبارات دولتی کلان شهرهای کشور در حوزه حمل و نقل بین سال های 89 تا 93، حاکی از کاهش این اعتبارات طی سال های اخیر است.

مدیرکل برنامه ریزی این معاونت با ارائه گزارشی از وضعیت اعتبارات حمل و نقلی کلان شهرهای کشور گفت: امیدواریم با مدیریت جهادی در پایتخت و سایر کلان شهرها و کمک دولت، شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل شهری در کشور باشیم، هر چند در اختصاص اعتبارات دولتی مشکلات و موانع جدی ای وجود دارد.

اعتبارات دولتی کلان شهرها 27 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت

مهندس مسعود رنجبریان با اشاره به این که بالاترین ردیف اعتباری که هر سال به کلان شهرها اختصاص داده می شود، ردیف عمرانی مترو است که صرفاً در تهران و مشهد به بهره برداری رسیده، اظهار کرد: البته با گذشت سه ماه از سال 93، هیچ نقدینگی ای در این ارتباط به تهران تزریق نشده است.

وی با بیان این موضوع که با گذشت هر سال شاهد کاهش اعتبارات دولتی کلان شهرها در حوزه حمل و نقل هستیم، اظهار کرد: این در حالی است که وضعیت باید بر عکس باشد و کلان شهرها هر سال باید اعتبارات بهتر و بیشتری نسبت به سال قبل از آن دریافت کنند تا بتوانند نسبت به توسعه زیرساخت های حمل و نقلی اقدام نمایند.

رنجبریان با بیان این که اعتبارات دولتی کلان شهرها در حوزه حمل و نقل از یک هزار و 116 میلیارد تومان در سال 92 با 27 درصد کاهش به 815 میلیارد تومان در سال 93 کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: کاهش 301 میلیارد تومانی اعتبارات حمل و نقلی، وضعیت بغرنجی را برای کلان شهرها ایجاد کرده است.

وی یارانه بلیت مترو که صرفاً مربوط به تهران و مشهد است، یارانه بلیت اتوبوس، واگذاری اتوبوس بابت نوسازی اتوبوس های فرسوده و سهم شهرداری ها بابت اخذ جرایم رانندگی را از جمله ردیف های اعتباری کلان شهرها بر شمرد و اضافه کرد: در اغلب این ردیف ها، میزان اعتبارات سال به سال کاهش یافته است.

سهم حمل و نقل عمومی در کلان شهرها با این اعتبارات به 75 درصد نمی رسد

رنجبریان با اشاره به این که چند سال است از دولت اتوبوس دریافت نکرده ایم و به جز سهم شهرداری ها از محل اخذ جرایم رانندگی، بقیه ردیف های اعتباری کلان شهرها رو به کاهش بوده، اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مبلغ کل ردیف هایی که کلان شهرها بر اساس قانون بودجه کل کشور می توانند از آن ها استفاده کنند، مجموعاً یک هزار و 723 میلیارد تومان است.

وی با بیان این که بر اساس اسناد بالا دستی و قوانین موجود، این مبلغ خیلی کمتر از مبلغی است که می تواند تخصیص داده شود، تصریح کرد: در قانون توسعه حمل و نقل عمومی که در سال 89 به تصویب رسید، ظرفیت خوبی برای حمل و نقل درون شهری دیده شده که دولت با استناد به آن می تواند بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان بابت توسعه زیرساخت های حمل و نقلی پیشنهاد بودجه بدهد.

رنجبریان با تأکید بر این که اعتبار مصوب مجلس، حتی نصف مبلغی که در سال 89 به تصویب رسیده نیز نیست، اضافه کرد: با این وضعیت اعتباری، سهم حمل و نقل عمومی در کلان شهرها که بر اساس قانون باید به 75 درصد برسد، هیچ گاه به این عدد نمی رسد، به ویژه آن که از همین اعتبارات محدود نیز معمولاً 30 تا 40 درصد و نهایتاً 60 تا 70 درصد نقدینگی تخصیص داده شده است.

مدیرکل برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: معمولاً رقمی که به کلان شهرها اختصاص می یابد، خیلی پایین تر از ارقامی است که بر اساس قوانین موجود می تواند به آن ها تخصیص یابد و از این رو از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت انتظار می رود حداکثر همراهی و همکاری را جهت استفاده حداکثری کلان شهرها از ظرفیت ها و مبالغی که بر اساس قانون امکان استفاده از آن ها را دارند، به عمل آورند. 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: