جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 23 خرداد 1393     
بقای اوان با دستان توانمند مردم محلی

 

به گزارش شهرداری نیوز،دریاچه اوان با اکو سیستم خاص و بی‌نظیر خود تنها با دستان توانمند مردم محلی ماندگار می‌ماند.

شاید دریاچه اوان به اندازه دریاچه‌ها و تالابهای مهم بین‌المللی کشور مانند دریاچه ارومیه تالابهای پریشان و شادگان برای احیا و حفاظت نیازمند به اجرای طرحهای بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی نباشد ولی با توجه به ارزش اکولوژیکی و تغییرات اقلیمی که حضور دریاچه‌ها و تالابها بر اکوسیستم یک منطقه دارند و همچنین نگاه گردشگری به این دریاچه می‌تواند بر اهمیت حفظ دریاچه اوان بیفزاید.

دریاچه اوان در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا و با مساحتی کمتر از 6 هکتار در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و وزرآباد و در 75 کیلومتری شهر قزوین قراردارد بهزاد سعیدپور استاد دانشگاه محیط زیست به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: دریاچه اوان یک هکتار است که منبع آب تامین کننده آن چشمه کوچکی به صورت یک حوضه آبریز از دره‌ای در بالای آن است.

وی افزود: این دریاچه آبگیر کوچکی است که آب جمع شده آن ادامه مسیر یک رودخانه فرعی است ادامه آب تجمع یافته را مردم منطقه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کنند وی با بیان اینکه میزان بارندگی در کاهش یا افزایش آب دریاچه موثر است، اظهار داشت: باکاهش میزان بارندگی آب دریاچه نیز کاهش یافته و سهم آب کمتری نصیب کشاورزان می‌شود بدیهی است برداشت بی‌رویه از آب دریاچه برای مصارف کشاورزی نقش مهمی در کاهش آب دریاچه اوان دارد به طوری که بغییر روش آبیاری قطره‌ای بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: خروجی دریاچه به صورت جویباری از آبگیر خارج می‌شود و در مواقعی که بارندگی کم است مردم از طریق روشهای مختلف از جمله پمپ‌گذاری و غیره اقدام به تامین آْب مورد نیاز کشاورزی می‌کنند.

سعیدپور با تاکید بر مدیریت مردم محلی در حفظ دریاچه اوان گفت: دریاچه اوان استخر کوچکی است به وسعت یک هکتار که در صورت کاهش بارندگی خشک می‌شود ولی با مدیریت مردم همان منطقه می‌توان دریاچه را حفظ کرد.

وی با اشاره به اینکه وجود یک اکوسیستم در یک منطقه روی تغییر اقلیم و پوشش گیاهی آن منطقه تاثیر می‌گذارد تصریح کرد: این دریاچه بخش وسیعی از اراضی کشاورزی زیر آبگیر را آبیاری می‌کند و همچنین در اطراف منطقه یک پوشش گیاهی مناسبی را پدید می‌آورد.

وی افزود: نگاه گردشگری به این دریاچه می‌تواند در حفظ دریاچه موثر باشد که در این امر با تغییر روش آبیاری در کشاورزی و باغداری امکان‌پذیر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دریاچه اوان گرچه دریاچه کوچکی است ولی آسیب‌پذیر آن بیشتر است خاطر نشان کرد: با توجه به وجود مشکلاتی چون فاضلابهای ناشی از ساخت‌و سازهای اطراف دریاچه، جمع‌آوری نامناسب زباله‌ها ، آبتنی کردن در دریاچه و غیره متاسفانه مدیریت صحیحی از سوی شورای روستا اعمال نمی‌شود در حالیکه این شورا از گردشگران ورودی نیز دریافت می‌کند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: