به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه شورای مدیران این معاونت با اعلام این که شاهد استقبال روزافزون استفاده از دوچرخه در خانههای دوچرخه هستیم، گفت: رکورد استفاده از دوچرخه های موجود در خانههای دوچرخه برای نخستین بار در یک ماه از مرز 100 هزار نوبت، فراتر رفت.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: ماه گذشته شهروندان از 4700 دستگاه دوچرخه موجود در 151 باب خانه دوچرخه، مجموعاً 101 هزار 598 نوبت استفاده کردند و برای نخستین بار رکورد روزانه 3277 نوبت استفاده از این دوچرخهها به ثبت رسید.
وي با تأکید بر این که روند توسعه خانههای دوچرخه و تجهیز این مراکز به دوچرخه باید روز به روز گسترش پیدا کند، اعلام کرد: به این منظور گسترش دوچرخهسواری به عنوان وسیله نقلیه پاک به ویژه در مناطقی که در محدوده مرکزی شهر واقع شدهاند شامل مناطق 6، 7، 11 و 12 را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادهایم.
معاون شهردار تهران با اعلام این که برای نخستین بار نسبت به استقرار جایگاههای مکانیزه دوچرخه و امکان دریافت دوچرخه با استفاده از کارتهای هوشمند در محوطه سازمان صدا و سیما اقدام شده است، تأکید کرد: از طریق بازطراحی سیستم استفاده از دوچرخه با لحاظ مؤلفههای بومی به موازات استفاده از مهندسی معکوس در ساخت بهترین نمونه ساخته شده از جایگاههای مکانیزه دوچرخه، نسبت به بومیسازی این فرآیند در داخل اقدام کردهایم.
تونلهای خط سه مترو هنگام ساخت به رودخانههای پر آب شبیه بود
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که تا چند روز آینده بخش شمالی خط سه مترو به طول 18 کیلومتر افتتاح میشود، اظهار کرد: با راهاندازی نیمه شمالی خط سه مترو، کل این خط سراسری 37 کیلومتری که جنوب غرب تهران را به شمال شرق شهر متصل میکند، مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که ساخت خط سه مترو، سختترین پروژهای بوده که تا کنون در متروی تهران انجام شده، تصریح کرد: تونلهای این خط در بخشهای مختلف با شیوههای متفاوت حفاری شده و از حفر بخشی از آن با روش دستی و با استفاده از نیروی کارگران پر تلاش مترو تا حفر بخشی از آن با استفاده از دستگاههای مکانیزه حفار مترو (TBM) را شامل میشد.
وی با تأکید بر این که در جریان عملیات حفر تونل خط سه مترو، در بسیاری از موارد به موانع بزرگی بر خوردیم اما دست از تلاش بر نداشتیم، اضافه کرد: کارگران و مهندسان تلاشگر مترو در تونلهای مملو از آب که بیشتر به رودخانههای پر آب شبیه بودند و در مواردی حتی داخل فاضلابهای شهری، کار حفر تونل را پیش بردند.
معاون شهردار تهران در پایان موفقیت مدیریت شهری تهران در اجرا و اتمام خط سه مترو در شرایط تحریمهای ناجوانمردانه بینالمللی را موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: به مناسبت استقبال از مهر و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی مجموعهای از اقدامات به منظور افزایش ظرفیت جابهجایی ناوگان حمل و نقل عمومی برنامهریزی شده که تسریع در تکمیل خط سه مترو به منظور امکان بهرهبرداری از آن از نخستین روزهای مهر ماه از جمله این اقدامات است.
گفتنی است در این جلسه به ترتیب سید نواب حسینی منش مدیر حمل و نقل پاک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و محمود امانپور نماینده این معاونت در پیگیری و نیز هماهنگی امور مجلس، شورا و دولت، گزارشهای جداگانهای در خصوص توسعه خانههای دوچرخه و گسترش استفاده از دوچرخه در تهران و هماهنگی با شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر با موضوع طرحهای مربوط به حمل و نقل شهری ارائه کردند.