جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 18 شهريور 1394     
اعلام مواضع زیست محیطی ایران در نشست وزرای تغییرات آب و هوا در پاریس

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مشورتی پاریس طی سخنانی گفت: همان قدر که ضرورت دارد به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و عواقب تغییر اقلیم مانند خشکسالی در ایران بپردازیم، ضروری است که برای دست یابی به توافقی متعادل در تولید گازهای گلخانه‌ای در اجلاس آتی تغییرات آب و هوا در پاریس تلاش کنیم.

معصومه ابتکار که در توقفی 8 ساعته در پاریس در نشست مشورتی 60 کشور شرکت کرده بود، طی سخنانی در این اجلاس ضمن تاکید بر این مطلب، افزود: کشورهای صنعتی و توسعه یافته باید سهم بیشتری در حمایت از فناوری‌های جدید برای کشورهای در حال توسعه و ظرفیت سازی در مقابله با عوارض تغییر اقلیم داشته باشند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اجرای طرح های بهینه سازی انرژی و صندوق های ملی محیط زیست و توسعه فناوری در کشور تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای بهبود روندهای مربوط به تولید و مصرف انرژی تلاش می کند.

ابتکار که در دو کارگروه تخصصی در سطح وزرا با موضوعات سازگاری با تغییرات آب و هوایی، منابع مالی، توسعه و انتقال فن آوری، ظرفیت سازی و شفافیت در عملکرد نیز شرکت کرد، به تشریح مواضع کشورمان در این زمینه پرداخت.

جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست به نمایندگی از کشورهای منطقه و یکی از اعضای گروه مذاکراتی «کشورهای همفکر» متشکل از 28 کشور در حال توسعه مانند، هند، چین، عربستان و آرژانتین مشارکت کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در دیدارهای جداگانه با وزرای محیط زیست و امور خارجه فرانسه نیز بر مطالب بالا تاکید کرد.

وی در ملاقات با خانم سگولن رویال وزیر محیط زیست فرانسه همچنین تاکید کرد که درباره توافق هسته‌ای در ایران وحدت وجود دارد.

ابتکار پیش از ترک پاریس در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فرانس 24 انگلیسی شرکت و با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اظهار امیدواری کرد که این توافق به طور کامل اجرایی شود و ایران بتواند نقشی فعال را نه تنها در امور منطقه و به طور ویژه در راستای گسترش صلح و ثبات در خاورمیانه، بلکه در صحنه بین المللی و از جمله تغییرات آب و هوایی و مسائل مهم دیگرایفا کند.

وی در این مصاحبه افزود: بحث هایی در داخل کشور درباره این توافق وجود دارد، اجماع کلی این است که به جلو حرکت و از حقوق ایرانیان حمایت کنیم و این توافق به روشی متوازن عملی شود.

ابتکار گفت: به نظر می‌رسد مجلس ایران و گروههای سیاسی مختلف علاقه زیادی به بررسی این توافق و ارائه نظرات و انتقادات خود درباره آن دارند؛ اما به طور کلی حتی اگر انتقادی هم از این توافق باشد، آنها معتقدند که باید به روشی متوازن اجرایی شود.

وی افزود: ایران موضع خود را درباره هر شکل از تروریسم و افراطی گرایی اعلام کرده و رئیس جمهور روحانی با ارائه پیشنهادی به جهان، روش‌های مقابله با خشونت و افراطی گرایی را حتی پیش از پیدایش داعش نشان داد. داعش به عنوان گروهی تکفیری صهیونیستی، در واقع گروهی جعلی است و جهان باید تصمیمی عاجل بر ضد تروریسم و افراطی گرایی بگیرد.

ابتکار با تاکید بر نقش مهم ایران در این رابطه گفت: کشورم آماده است به این نقش ادامه دهد و از نفوذ خود برای گسترش صلح و رفاه در این بخش از جهان استفاده کند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد رابطه ایران و آمریکا افزود: به نظرم هنوز خیلی زود است که درباره این موضوع صحبت کنیم. ایران نقش مهمی را در منطقه ایفا کرده است و تمایل دارد که با کشورهای مختلف در منطقه تعامل داشته باشد.ظریف وزیر خارجه از کشورهای مختلف در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و غرب آسیا دیدارهایی داشته است.

معاون رییس جمهور که خود از فعالان رسانه های اجتماعی است، در مورد این رسانه‌ها در ایران گفت: اینستاگرام در ایران در دسترس است و جوانان بسیاری در کشور ما از این رسانه‌های اجتماعی استفاده می کنند و نظرات خود را بیان می کنند. من در اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک و کلوب فعالم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از رسانه ها افزود: من، هم از رسانه‌های ملی و هم رسانه‌های بین المللی استفاده می کنم. به نظرم این مهم ترین راه برای ارتباط با نسل جوان در رابطه با مسائل مهم و از جمله محیط زیست است که به آینده آنها مربوط می شود.

وی گفت: هدف از این سفر شرکت در اجلاس وزرای محیط زیست برای بررسی تغییرات آب و هوا بود. فرانسه در پایان سال جاری میزبان اجلاس نهایی تغییرات آب و هوا خواهد بود. در این نشست مذاکرات بسیار گسترده و جدی و پیچیده‌ای برای توافق جدید در زمینه آب و هوا دردست انجام است.

ابتکار ادامه داد: به دلیل حساسیت مساله و دمای روزافزونی که متاسفانه در نقاط مختلف زمین مشاهده می شود و آثار دیگر از جمله کاهش بارندگی و بالا آمدن سطح دریاها که شهرهای ساحلی را تحت تاثیر قرار می دهند و افزایش پدیده‌های آب و هوایی شدید به همین خاطر مساله تغییرات آب و هوایی خیلی جدی در دست پیگیری است و کشورهای دنیا برای جلوگیری از این روند که تولید گازهای گلخانه ای است مذاکرات و تصویباتی دارند و این جلسه هم پیرامون روشها و راهکارهایی که شورها باید اتخاذ کنند بود.

هم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و هم برای مقابله با آثار گرم شدن زمین در سطح کشورهای مختلف. همکاری‌های بین المللی، ضرورت تأمین درآمد کافی برای مقابله با این پدیده ، ضرورت توانمند سازی جوامع برای مقابله پدیده‌های گرم شدن زمین همه اینها موضوعانی بود که امروز در این جلسه بحث شد و یک جمع بندی صورت خواهد گرفت که در مذاکرات نهایی مد نظر قرار می گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: