جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 17 شهريور 1394     
انتقاد حقانی از تصویب طرح‌ها و لوایحی که برای مردم اثرگذار نیست

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، نایب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری گفت: نباید مدافع طرح‌ها و لوایحی باشیم که برای مردم اثر گذار نیست.

محمد حقانی نایب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورا شهر در نطق پیش از دستور یکصد و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورا و در اولین جلسه شورای چهارم در سال سوم اظهار کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم ضروریست یکبار هم که شده دستاورد‌های خود را به عنوان فردی که وکالت مردم را در اداره کلان شهری چون تهران بر عهده داریم، مورد ارزیابی قرار دهیم، اگرچه فعالیت‌های بسیار مناسبی انجام شده، اما لازم است در شورای چهارم در تدوین و تصویب برنامه 5 ساله دوم شهرداری، تشکیل کمسیون‌های تخصصی و تعامل با دولت، تشکیل شورایاری‌ها، اهتمام جدی حوزه باغات و فضای سبز و بودجه ریزی عملیاتی و سیاست گذاری در توسعه مترو تهران، ارزیابی شود و اثر بخشی و کارآمدی نهاد شورای اسلامی شهر تهران را در روند تصمیم سازی‌ها و اداره امور شهر واکاوی کنیم.

حقانی ادامه داد: ‌بر طبق اصل 103 قانون اساسی، استانداران و فرمانداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند، در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آن‌ها هستند یا آنکه مطابق با قانون و نگاه امام، کارگروه‌های نظارتی و مقررات گذاری شورای شهر بر تمام دستگاه‌ها و مدیران اجرایی شهر ساری و جاری است. معنای این اصول، حکم روایی شایسته و مدیریت یکپارچه محلی است.

آیا شورای کنونی شهر تهران هیچ نسبتی با این جایگاه دارد؟

حقانی ادامه داد: مدیریت یکپارچه شهری و منطقه شهری که در اصل 136 برنامه سوم، در اصل 137 برنامه چهارم توسعه و در اصل 173 برنامه پنجم همواره مورد تاکید بوده که این مهم در شورای شهر و دولت مورد پیگیری جدی قرار نگرفته است.

وی افزود: صرف نظر از ضرورت ارتقای جایگاه شورای شهر در مقام هدایت و اداره امورات شهری، اکنون سوالاتی مطرح می‌شود که آیا ما واقعا توانسته‌ایم حتی در مقام شورای شهرداری هم تمام قد حضور پر رنگی داشته باشیم؟ آیا می‌توانیم ادعا کنیم که شهرداری تهران را در سال‌های اخیر در مسیر صحیح هدایت و کنترل کرده و زمانی که شهرداری خدای ناکرد در مسیری ناصحیح حرکت نموده، با ابزار قانونی در اختیار آن را در مسیر قانونی قرار دهیم.

نایب رئیس کمیوسین سلامت محیط زیست شورای شهر گفت: چرا دولت‌ها با کلان شهر تهران با ساختارهای بسیار پیچیده و متفاوت آن‌ در مواجهه با مشکلات همانند یک شهر 5 هزار نفره برخورد می‌کنند؟ این روند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

حقانی گفت: قرار نبود دستور کارهای ما به جای مشکلات اصلی شهر، مسائلی موردی و یا امور داخلی شهرداری باشد.

عضو پارلمان شهری در ادامه گفت: چه کسانی از اصلاح امور در مدیریت شهری پرهیز دارند و دلیل آن‌ها چیست؟ مگر می‌توان محیط زیست و سلامت شهروندان را معامله کرد؟

وی در ادامه بیان کرد: قدرت‌های بزرگ جهانی نیز با شعار و التزام عملی تغییر می‌کنند. این در حالی است که روزگار امروز ما با فردا فرقی نمی‌کند و چرا باید مدافع طرح‌ها و لوایحی باشیم که برای مردم اثر گذار نیست؟

نایب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تصریح کرد: ما وظیفه داریم کمبود‌ها، نیازها و نارسایی‌های شهرمان را بررسی کنیم و با شناخت‌ آن‌ها، طرح‌ها و راه حل‌های کاربری را تدوین و تصویب نماییم.

حقانی با طرح سوالی مبنی بر سازوکارهای کاربردی برای شهر، گفت: در مدت فعالیت‌مان چه سازوکاری را برای رفع کمبود‌ها و نارسایی‌های شهر تدارک دیده‌ایم؟

امروز که در صد و هشتاد و یکمین جلسه شورای چهارم و هزار و سیصد و چهاردهمین جلسه طول عمر شوراها قرار گرفته‌ایم، چند طرح و لایحه تصویب کرده‌ایم؟ چند درصد آن اجرایی شده است؟ و آیا اولویت‌ةا را در نظر گرفته ایم؟

عضو پارلمان شهری با اشاره به اهمیت بکارگیری ابزارهای حداقلی برای اعمال نظارت بر شهرداری، تصریح کرد: آیا از سازوکارهای نحوه هزینه کرد حدود 12 هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری که توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها کارسازی می‌شود، اطلاع فنی و کارشناسی داریم؟ این عدد جدای از بودجه مصوب سازمان‌ها و شرکت‌ها است و ما وظیفه داریم تا بر حسن اجرای مصوبات نظارت کنیم.

حقانی افزود: ما وظیفه داریم بر حسن اداره منابع، امور مالی، حفظ سرمایه و دارایی‌ها و حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری از طریق انتساب ذی‌حسابان مستقل و شهرداری و یا در بازرسی دوره‌ای و حسابرسی مستقل زیر نظر شورا نظارت کنیم و با اشتباهات، تحریفات، تخلفات احتمالی برخورد کنیم.

وی با طرح سوالی در خصوص گزارش حسابرسی گفت: کدامیک گزارش حسابرسی و یا بازرسی سنواتی از شهرداری یا سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته در زمان مناسب مورد رسیدگی قرار گرفته است و نتایج کدام گزارش منجر به اصلاح در روند امور اجرایی شهرداری شده است؟

حقانی ادامه داد: کدام ذی‌حسابی می‌تواند از لحاظ استخدامی زیر نظر نهاد اجرایی باشد و حقوق و مزایای آن توسط نهاد تعیین و تامین شود ولی بتواند به طور مستقل بر دخل و خرج مالی دستگاه شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های آن اعمال نظر کند و جلوی تخلف احتمالی را نیز بگیرد؟ چرا ما بدون توجه به این موضوعات، به ذی‌حسابان رای می‌دهیم؟

وی ادامه داد: قرار نبود کارشناسان و نخبگان را به محض همراه نبودن با یک جریان، از گردونه خدمت حفظ کنیم، قرار نبود اولویت در اداره شورای شهر، خط سیاسی باشد، قرار نبود وقتی شهردار در شورای شهر می گوید با 5 هزار میلیارد تومان شهر را اداره می‌کنم، لایحه بودجه را جدا از منابع و مصارف تبصره‌ها با 17 هزار میلیارد تومان تصویب کنیم و متمم بوده 35 درصدی را علی‌رغم معوق بودن میلیارد‌ها دیون سنواتی به تصویب برسانیم.

حقانی ادامه داد: ما وظیفه داریم برنامه و بودجه گزارشات تفریق بودجه سنواتی شهرداری و سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های وابسته را بررسی و تصویب نماییم.

سازوکار مناسب شورا در بررسی لوایح بودجه چیست؟

کدام دستگاه ناظر و مقررات گزار را در دنیا می‌شناسید که اجازه دهد در پایان هر سال نهاد اجرایی تحت نظارت آن‌عملکرد مالی خود را با بودجه مصوب مقایسه و انحرافات خود را با ارائه لوایح اصلاحی و متمم آن هم در روزهای پایانی سال برطرف نماید؟

کدام گزارش سنواتی حسابرسی در خصوص تفریق بودجه شهرداری در زمان مناسب به دقت مورد بررسی و پاسخگویی قرار گرفته است؟

کدامیک از تخلقات احتمالی مندرج در این گزارشات مورد پیگیری و اصلاح قرار گرفته است؟

حقانی ادامه داد: نباید با اجازه تغییر کاربری، حقوق طبیعی مردم را در ازای درآمد ضایع کنیم، چرا که ما با سکوت در مقابل برخی آرای کمیسیون ماده 5 و شورای معماری مناطق که هیچ توضیح قانونی ندارد، تضییع حقوق عامه مردم که طبقه ضعیف و متوسط این شهر هستند، کمک کرده‌ایم.

عضو پارلمان شهری با انتقاد از کاستی در پیگیری تخلفات، گفت: چرا وقتی اطلاع داریم سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری از میسر و ریل قانونی خود خارج شده‌اند، سکوت می‌کنیم و با مصوبات دست چندمی که هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در حوزه مسکن، شهرسازی، سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه و اقتصاد مقاومتی ندارد، زمان و فرصت اصلاح امور مدیریت شهری را از دست می‌دهیم؟

حقانی تاکید کرد:‌ متاسفانه طرح موضوعی باغات و اراضی مزروعی شهر تهران تهیه و بایگانی شده است، متاسفانه طرح موضوعی و راهبردی ساماندهی رود دره‌های هفتگانه شهر تهران از سوی معاونت معماری و شهرسازی در سال 92 به عنوان طرحی غیر ضرور و فاقد اولویت لغو قرارداد شد، متاسفانه طرح موسوم به برج باغ‌ها در اجرا به بیراهه کشیده شدن و آتش به باغات زد.

عضو کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر با اشاره به تذکرات رهبری بیان کرد: چرا تذکرات رهبری در روز دیدار با معظم اله در خصوص سیانت از باغات و فضای سبز شهر تهران فراموش شده است؟ و حقوق خصوصی را تحت عنوان حقوق مالکانه که البته صحیح است و باید داده شود، بر حقوق عمومی ترجیح می‌دهیم؟

حقانی تاکید کرد: وقتی طرح سینت و حفاظت از باغات به کمک رئیس شورا یک فوریت آن مصوب گردید، چرا برخی به آن رای ندادند؟ آیا هنوز هم باید منتظر ماند تا بقیه باغات سوهانک، ونک، طرشت و باغات کن نیز به همان سرنوشت 80 درصدی که از بین رفته‌اند، دچار شوند؟




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: