به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اقدامات ایران خودرو در راستای توسعه خودروهای برقی با الگوبرداری از مدل های جهانی و اعلام آمادگی این شرکت برای تولید انبوه نسخه برقی ری را و تارا را مثبت ارزیابی کرد.
فریدون عباسی دوانی با اشاره به لزوم توسعه خودروهای برقی در کشور عنوان کرد: یکی از گلوگاه های تولید خودروهای برقی، قوای محرکه است که خوشبختانه توانایی ساخت موتورهای الکتریکی کم مصرف و پربازده در کشور وجود دارد و در صورت تقاضا انبوه، توجیه اقتصادی نیز خواهند داشت.
وی ادامه داد: نکته بعدی در توسعه برقی سازی خودروها، تولید باتری های لیتیومی و تضمین ذخیره انرژی در این باتری هاست که علیرغم توانایی علمی و فنی در داخل، برای سرمایه گذاری در این بخش با چالش هایی مواجه هستیم که دولت با تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران خارجی می تواند زمینه سرمایه گذاری در این بخش را فراهم کند.
نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بومی سازی باتری های لیتیومی گلوگاه اصلی تولید خودروهای برقی در کشور رفع می شود، یادآور شد: اگرچه در حال حاضر بعضی شرکت ها به دنبال استخراج لیتیوم از معادن و منابع مختلف هستند اما توجیه اقتصادی تولید لیتیوم در کشور و امکان سنجی در این بخش نیازمند مدیریت واحد است.
عباسی دوانی در ادامه تاکید کرد: اینکه هدف از تولید خودروهای الکتریکی در کشور تنها تامین نیاز برای ترددهای درون شهری است و یا سفرهای بین شهری را نیز در بر می گیرد و همچنین امکان شارژ باتری خودرو در منازل و پیش بینی ایستگاه های شارژ برق در اقامتگاه ها، هتل ها و مجتمع های رفاهی و از طرفی ارائه وام های کم بهره به مردم به منظور ایجاد زیرساخت شارژ خودروهای برقی از مواردی هستند که باید در مدیریت کلان خودروهای برقی دیده شود.
وی اقدامات ایران خودرو در راستای توسعه خودروهای برقی با الگوبرداری از مدل های جهانی و اعلام آمادگی این شرکت برای تولید انبوه نسخه برقی ری را و تارا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر می خواهیم در تولید خودروهای برقی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در وهله اول به موضوع کیفیت توجه ویژه داشت و طبیعتا با تولید انبوه و صادرات محصولات برقی، تولید آنها در داخل نیز صرفه اقتصادی خواهد داشت.