جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 28 خرداد 1402     
جولان سیگارها در خوابگاه‌ دخترانه دانشجویی

 خراسان: به‌بهانه پربازدید شدن عکسی تلخ از یک سطل‌زباله در خوابگاه دخترانه دانشگاه تهران که پر از جعبه سیگار است، از دلایل افتادن دخترهای تحصیل‌کرده در این دام گفتیم

یکی از معضلات جامعه امروز، گسترش روزافزون استعمال دخانیات به ویژه سیگار بین جوانان و به‌خصوص دختران و زنان جوان است. به تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که یک کاربر مدعی شده: «این سطل زباله یه قهوه‌خونه یا یه قلیون‌سرا نیست؛ این سطل زباله خوابگاه دخترونه دانشگاه تهرانه...». حالا سوال این است که چرا دخترهای دانشجو که از آسیب‌های جسمی و روانی دخانیات در حد قابل‌قبولی آگاهی دارند، باز هم در این دام می‌افتند؟
 
جولان سیگارها در خوابگاه‌ دخترانه دانشجویی
 
از جمله ویژگی‌های دوران نوجوانی و جوانی میل به استقلال‌طلبی است. به نظر می‌رسد که در جامعه کنونی ما این تمایل در زنان افزایش چشمگیری داشته است و برخی دختران جوان و به‌ویژه دانشجویان دختر سعی می‌کنند که با زیر پا گذاشتن برخی از هنجارها از سیگار کشیدن، نیاز به مستقل بودن را ارضا کنند. پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که دختران جوانی که در دوران کودکی و نوجوانی، نیاز به استقلال‌طلبی و تاییدطلبی آن‌ها در خانواده به درستی ارضا نشده است، در برابر انواع هنجارشکنی از جمله استعمال سیگار مقاومت به مراتب کمتری دارند. بنابراین با انجام برخی از رفتارهای هنجارشکنانه سعی در دیده شدن دارند. دوران دانشجویی و به‌خصوص زندگی در خوابگاه‌ها، فرصتی را فراهم می‌‌کند که دانشجویان با دور شدن از خانواده، از راهی که والدین‌شان دوست دارند در آن قرار بگیرند، دوری گزینند و با سیگار کشیدن بر ضد هنجارهای جامعه و خانواده شورش کنند که نیازمند نظارت بیشتر والدین و فرهنگ‌سازی است.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: