جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 25 خرداد 1402     
ماجرای اجماع بر سر تعطیلی ۲ روزه در ایران

 دنیای اقتصاد: طرح سامان‌دهی تعطیلات رسمی کشور چند سالی است که به یکی از بحث‌های مهم کشور تبدیل شده است. طرحی که هدف آن افزایش تعطیلات رسمی کشور به دو روز است تا به گفته طراحانش علاوه بر افزایش تعطیلات متناسب با استانداردهای جهانی، روزهای تعطیلش نیز مطابق با دیگر کشورهای جهان باشد. ازهمین رو چند سالی است نمایندگان مجلس برای سامان بخشیدن به مبحث تعطیلات طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند.

ماجرای اجماع بر سر تعطیلی 2 روزه در ایران
 
آنچه در این طرح‌ها تاکنون محل اختلاف بوده روزهای تعیین شده برای افزایش تعطیلات است. در آخرین پیشنهادها و طرح‌ها در نهایت کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روز ۲۲خرداد با تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها موافقت کرد. دراین بین هرچند به نظر می‌رسد با موافقت کمیسیون مربوطه یکی از مهم‌ترین مشکلات طرح سامان‌دهی تعطیلات که همان توافق برسر روزهای تعطیل جایگزین روز پنج‌شنبه است حل شده باشد؛ اما مخالفت‌های صورت گرفته از سوی برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی با انتخاب روز شنبه به جای پنج‌شنبه طی روزهای گذشته نشان می‌دهد هنوز راه زیادی تا تصویب نهایی و اجرایی شدن سامان‌دهی تعطیلات آخر هفته باقی است.
 
 مخالفان و موافقان تعطیلی شنبه چه می‌گویند‌؟
 
مخالفان تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه معتقدند تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی‌ها و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است. مخالفان همچنین معتقدند پنج‌شنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است و تغییر تعطیلی پنج‌شنبه به همین واسطه امکان‌پذیر نیست. سوی دیگر نیز مخالفانی قرار  دارند که با تعطیلی روز شنبه به این دلیل که یهودیان در این روز تعطیل هستند مخالفند و آن را طرحی اسرائیلی می‌دانند.
 
این بحث‌ها و جدل‌ها از سه روز پیش که کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها موافقت کرد یک بار دیگر میان مخالفان و موافقان در فضای مجازی داغ شده است. درهمین راستا مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس سه‌شنبه شب در توییتی با طرح تعطیلی شنبه‌ها مخالفت کرد. وی در توییتی نوشت: ‌این چه افتخارى است که بعضى افراد پیشنهاددهنده و مدافع تعطیلى روز ‎شنبه، مانند اسرائیل، شده‌اند؟ در پاسخ به این توییت محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس در توییتی نوشت: «کسی که فرق ۲۰۶ با لندکروز را نمی‌فهمد به طریق اولی علت سامان‌دهی ایام کار و تعطیلات را متوجه نمی‌شود. بعضی‌ها که هجمه و مخالفت می‌کنند، خیال آدم از درستی راه، جمع‌تر می‌شود.»
 
در واکنشی دیگر عبدالله گنجی که سابقه مدیر مسوولی روزنامه‌های همشهری و جوان را در کارنامه خود دارد و برای مدتی نیز عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم بود در رشته توییتی نوشت: کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه موافقت کرد‌(مثل ساعات کار نشود که برق ادارات در اوج گرما یک ساعت زودتر خاموش نمی‌شود) شاید نگاه اقتصادی یا رفاهی باشد، اما مجلس محترم می‌داند که عروسی و عزای ایرانیان در پنج‌شنبه متمرکز است و عملا تعطیلی هفته سه روزه می‌شود. آنچه شاید مجلس غافل شده باشد اینکه پنج‌شنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است که پشتوانه باورمندی هم دارد. حکومت هم اراده کند، باز از نظر کاری روز‌ مرده است. پس تعطیل می‌ماند. غرب هم یکشنبه تعطیل است، باز چهار روز تعطیلی باقی می‌ماند.
 
فارغ از فضای مجازی، روز سه‌شنبه محمدرضا صباغیان در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس از مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه انتقاد کرد و خواستار بازنگری در این زمینه شد. وی گفت: آیا روایاتی که بزرگان دین به ما گفته‌اند صحت ندارد؟ اگر صحت دارد چرا محافظه‌کاری می‌کنید؟ مگر نگفتند تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی‌ها و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است. در خصوص روز پنج‌شنبه نیز روایات زیادی وجود دارد. وی در ادامه اظهار کرد: چندی دیگر پیشنهاد می‌دهند که تعطیلی جمعه‌ها لغو شده و شنبه و یکشنبه‌ها تعطیل شود برای نماز جمعه نیز نسخه‌ای خواهند پیچید. باید در مورد این موضوع شفاف‌سازی شود.
 
ازسوی دیگر سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: پیشنهاد مشخص کمیسیون اجتماعی این است که ۵ روز هفته کاری بوده و ساعت کاری کارمندان نیز روزی ۸ ساعت است، اما اینکه بین پنج‌شنبه و شنبه کدام روز تعطیل باشد هنوز جای بحث دارد. وی افزود: دولت در خصوص اینکه بین پنج‌شنبه و شنبه کدام روز تعطیل باشد، نظری نداده است. کمیسیون اجتماعی به تعطیلی شنبه رای داده اما ممکن است در صحن مجلس این تعطیلی به پنج‌شنبه تغییر کند.
 
در مقابل البته موافقان طرح از جمله محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس و یکی از طراحان تعطیلات پایان هفته می‌گوید: تغییر تعطیلی از پنج‌شنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفا نیاز به یک عزم و اصلاح دارد. به گزارش ایمنا، وی همچنین براین نظر است که وظیفه مسوولان و نخبگان است که در این باره روشنگری کنند، تا اشخاصی که به جایگزینی شنبه به جای پنج‌شنبه ایراد وارد می‌کنند، اقناع شوند.
 
 کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به لایحه دولت درباره اصلاح ساعات اداری کارکنان گفت: در لایحه پیشنهادی دولت ۵ روز کاری تعریف شده بود که پیشنهاد تعطیلی روزهای پنج‌شنبه مطرح شده بود و با اصلاح اعضای کمیسیون اجتماعی تعطیلی روزهای شنبه به جای پنج‌شنبه تصویب شد.
 
واکنش دولت چیست‌؟
 
در واکنش‌های صورت گرفته ازسوی دولت به مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس، ‌روز گذشته میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی شنبه‌ها با موافقت دولت بوده است، تصریح کرد: در قانون فعلی خدمات کشوری تعیین روز تعطیلی بعد از روز ششم بر عهده دولت است و دولت این اختیار را دارد. برخی از نمایندگان مجلس نظرشان این بود که ما این ساعت را تغییر دهیم، اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده و منتظریم ببینیم در صحن مجلس چه اتفاقی خواهد افتاد. به گزارش «ایسنا»، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: برخی از دستگاه‌های اجرایی که ارتباطات بین‌المللی دارند این موضوع برایشان معنادار است، اما عموم دستگاه‌های اجرایی ارتباطات بین‌المللی ندارند که بخواهیم تابع آنها را تغییر دهیم و حال باید تصمیم‌گیری شود.
 
به هر حال موافقان تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه براین نظرند که در صورت تعطیلی شنبه یک روز از تعطیلات ما هماهنگ با الگوی جهانی است و با تعطیلی شنبه ارتباطات تجاری ما برای ۴ روز با بازارهای جهانی قطع نمی‌شود و بر اساس الگوی جهانی مراودات اقتصادی با سایر کشورها روان‌تر انجام خواهد شد. همچنین آنها می‌گویند اکثر کشورهای اسلامی برای بهره‌مندی بیشتر از تعاملات بین‌المللی و فرامنطقه‌ای، در اقدامی واحد و مشترک، روزهای تعطیلات پایان هفته خود را از «پنجشنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر داده‌اند، تا با جامعه جهانی هماهنگ شوند. دلایلی که به نظر می‌رسد تاکنون نتوانسته نظر مخالفان جایگزینی تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه را به خود جلب و رضایت آنها را فراهم کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: