به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری تهرانی نیوز، احداث ۴ خط جدید شبکه متروی تهران (خطوط ۸ تا ۱۱) که مطالعات آن براساس مصوبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و طبق آخرین نسخه طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت شکل گرفت و از اواسط سال ۱۳۹۹ آغاز شد، تحولی شگرف در میزان و نحوه جابجایی مسافران این مود حمل و نقلی در سطح شهر تهران ایجاد خواهد کرد.
شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) اعلام کرد: برآوردهای حاصل از شبیهسازیهای ترافیکی حکایت از آن دارد که با ساخت خطوط جدید شبکه متروی تهران، تعداد مسافران این مود حمل و نقل عمومی، روزانه حداقل ۲ میلیون و دویست هزار نفر افزایش یافته و در کمترین میزان مورد تصور، مجموع مسافران خطوط هفتگانه فعلی و خطوط چهارگانه جدید به ۵ میلیون نفر در روز میرسد.
از سوی دیگر احداث خطوط ۸ تا ۱۱ که اقصی نقاط پایتخت را پوشش داده و شکل متعادلتری به پراکندگی ایستگاههای مترو در مناطق مختلف شهر می بخشد، هر سال بیش از ۸۰۰ میلیون لیتر (حداقل برآوردها) صرفهجویی در مصرف بنزین و گازوئیل فقط برای تهران در بر خواهد داشت؛ این امر معادل صرفهجویی ۲۴۰۰ میلیارد تومانی از محل کاهش مصرف حامل های انرژی صرفاً در پایتخت و به قیمت امروز گازوئیل و بنزین است.
گفتنی است؛ ۴ خط جدید شبکه متروی تهران، حدود ۱۶۰ کیلومتر طول و ۱۳۰ ایستگاه را شامل شده و هزینههای آن از محل مشارکت با بخش خصوصی، تهاتر ملک و اراضی و همچنین سایر روشهای جدید تامین منابع مالی از قبیل بحث TOD پوشش داده می شود.
همچنین در طرح اولیه ۳ برنامه ۷ ساله برای تکمیل خطوط جدید مترو تدوین شده بود اما مدیریت شهری فعلی، برنامهای کوتاهتر و سریعتر برای به ثمر نشستن این پروژه عظیم که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد، در نظر گرفته است.