به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، اگرچه شرایط فعلی شرکتهای هواپیمایی همه زیانده هستند؛ اما از طرفی به دلیل تعهدات موجود، هر کسی که وارد این صنعت میشود هم نمیتواند به راحتی از آن خارج شود. اما سئوال اینجاست که اگر ایرلاینها زیانده هستند، چرا انقدر تقاضا برای فعالیت در این زمینه وجود دارد؟
به گزارش ایسنا، داستان قیمت بلیت هواپیما به سال جدید هم موکول شده و حالا شرکتها چشمانتظار تصمیم ستاد تنظیم بازار هستند، آن هم در حالی که افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت را پیشنهاد دادند، هرچند سازمان هواپیمایی کشوری گفت که این پیشنهاد را تعدیل کرده، اما هنوز نه زمان و نه نرخ افزایش قیمت بلیت مشخص نیست.
انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره هزینه شرکتهای هواپیمایی معتقد است از ابتدای سال گذشته تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز حدود ۲۴ هزار تومان افزایش یافت که بهعلاوه افزایش تورم جهانی و قطعات حمل و نقل و با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینههای صنعت هوایی ارزی است، صنعت هوایی به اصلاح قیمت نیاز دارد.
با وجود این خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور چندی پیش درباره قیمت بلیت هواپیما اظهار کرد: علیرغم اینکه شرکتهای هواپیمایی از سوخت یارانهای و برای تامین قطعات از ارز ترجیحی استفاده میکنند، لیکن بسیاری از شرکتها از قیمت کم و دستوری بلیت هواپیما گلایهمند هستند. از طرف دیگر ۴۰ الی ۵۰ شرکت خصوصی وجود دارد که با یک الی دو هواپیما وارد چرخه صنعت هوایی شدهاند و بسیاری هم در نوبت ورود هستند. حال سوال اینجاست که اگر صنعت هوایی زیانده است، چرا تا این اندازه متقاضی دارد؟
اگرچه نمیتوان منکر عوامل اقتصادی از جمله افزایش تورم و نرخ دلار شد، اما زیانده بودن شرکتهای هواپیمایی و در عین حال ادامه فعالیت آنها در نوع خود جالب توجه است.
در شرایط فعلی شرکتهای هواپیمایی همه زیانده هستند
در این راستا مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی- در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا ایرلاینها واقعا زیانده هستند، گفت: در شرایط فعلی شرکتهای هواپیمایی همه زیانده هستند و قبلا هم بارها گفته شده است؛ اما از طرفی به دلیل تعهدات موجود، هر کسی که وارد این صنعت میشود هم نمیتواند به راحتی از آن خارج شود.
وی ادامه داد: تمایل ورود به این صنعت زیاد است اما بهدلیل سرمایهگذاری سنگینی که این صنعت نیاز دارد و مقررات سختگیرانهای که وجود دارد، عملا بسیاری از متقاضیانی که قصد داشتند وارد این صنعت شوند نتوانستند و در ابتدای راه متوقف شدند. کما اینکه موافقتهای اصولی زیادی برای تاسیس ایرلاین صادر شده؛ اما هیچ کدام منجر به صدور یا مجوز فعالیت پروازی نشده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به اینکه چرا با وجود زیانده بودن، شرکتها باز هم برای ورود به این صنعت درخواست میدهند، اظهار کرد: برخی میخواهند در این عرصه از صنعت هم سرمایهگذاری کنند. بالاخره حضور هر شخص در صنعت محدودیت ندارد و اگر کسی احساس میکند توانمندی دارد، باید وارد صنعت شود. اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و سرمایهگذاریهای ارزی که این صنعت نیاز دارد و مقرراتی که برای گرفتن فعالیت حاکم است، بسیازی از کسانی که درخواست داشتند وارد این صنعت شوند، نتوانستند و مجوز فعالیتشان باطل شده است.