زمانه واقعاً تغییر کرده است. رئیس بخش خودروهای کلاسیک «فراری» میگوید: در سال ۱۹۷۷، یکی از مالکان فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۲ در شهر میلان ایتالیا، اتومبیل خود را به دلیل شکایت همسرش از پر سر و صدا بودن آن در خیابان رها کرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه «ایران» نوشت: در سال ۲۰۱۸، همان مدل فراری با فروش ۴۸ میلیون دلاری در حراجی، گرانترین خودروی فروخته شده در تاریخ شد. سال ۲۰۲۲، این رکورد توسط مرسدس بنز ۳۰۰ SLR Uhlenhaut کوپه مدل ۱۹۵۵ که به ۱۳۵ میلیون یورو (۱۴۹ میلیون دلار) فروخته شد، شکسته شد.
خودروهای کلاسیک اکنون تبدیل به بازاری لوکس، پر رونق و پر درآمد شدهاند که نظر بسیاری از میلیاردرها را به سوی خود جلب کرده است. این خودروها برای برخی هم تبدیل به فرصتی شدهاند تا به یکباره و یکشبه صاحب ثروتی میلیونی شوند. ارزش خودروهای قدیمی در دهه گذشته ۱۸۵ درصد افزایش یافته و از بسیاری از کالاهای لوکس از جمله ساعت پیشی گرفته است.
بازار خودروهای لوکس اکنون از محدوده جامعه نسبتاً کوچک مجموعهداران فراتر رفته است و سرمایهگذارانی را به خود جلب میکند که با چشمانداز بازدهی بالا به علاوه وابسته نبودن آن به نوسانات بازار بورس، سبد سرمایهگذاریهای خود را متنوعتر میکنند.
مدیر عامل و رئیس جهانی مدیریت دارایی گفت: ما برای مدت طولانی بازار را زیر نظر داشتیم. سوابق ۳۰ سال گذشته به ما میگوید که خودروهای کلاسیک به یک دارایی ویژه با ارزش سرمایهگذاری و بازدهی بالا تبدیل شده است که روزبهروز بر شمار طرفداران و مشتریان این خودروها اضافه میشود.
در ایتالیا و امریکا صندوقهایی در حال تأسیس و سر برآوردن هستند که روی خودروهای خاصی تمرکز کرده و آنها را با هدف اینکه تا چند سال دیگر در ردیف خودروهای کلاسیک قرار میگیرند، خریداری میکنند؛ خودروهایی که در درجه اول باید تاریخچه منحصر بهفردی داشته باشند، خودروهای هنرپیشگان و ستارگان سینما و موسیقی، خودروهایی که در رویدادهای تاریخی حضور داشتهاند و....
با این حال سرمایهگذاری روی این خودروها بدون خطر نیست، یک خراش یا فرورفتگی کوچک، یا پیدا کردن یک قطعه جایگزین، میتواند هزینه مالی سنگینی برای دارنده این خودروها در پی داشته باشد. برای مثال، تعویض سپر یک خودروی قدیمی کمیاب میتواند ۱۵۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد.
فلوریان زیمرمن، از زمانی که در مرسدس بنز کار میکرد شروع به خرید خودروهای قدیمی کرد و از آن زمان مجموعهای ساخته است، هزینههای جاری برای مجموعههای خودرو، از جمله هزینههای سنگین ذخیرهسازی و بیمه، بهراحتی میتواند سالانه به ۵ تا ۶ درصد از ارزش مجموعه برسد.
او گفت: «پیدا کردن مکانیک مناسب برای زنده نگه داشتن این خودروها سختتر و سختتر میشود و شما باید مقدار زیادی پول خرج کنید تا همه این خودروها را در شرایط کارکرد نگه دارید.»
صندوقهای سرمایهگذاری که سبدهای خودرو را مدیریت میکنند، برای بخشهای خودروهای کلاسیک خودروسازان، در خصوص خرید و فروش خودرو، تأیید اصالت خودرو، تعمیر و پیدا کردن قطعات این خودروها خدمات ارائه میدهند.
تنها کارشناسان خودرو با دسترسی به آرشیو شرکتهای خودروساز، میتوانند اصالت یک مدل کلاسیک را تأیید کنند، فرایند صدور گواهینامه به تنهایی میتواند حدود ۲۰ هزار یورو هزینه داشته باشد. با وجود این، با افزایش تعداد افراد ثروتمند، بازار خودروهای کلاسیک در حال گسترش است. ارزش خودروهای قدیمی در سال ۲۰۲۲، ۲۵ درصد رشد کرد که بالاترین عملکرد آنها در ۹ سال گذشته است.
یک شرکت بیمه خودروهای کلاسیک تخمین میزند که سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار تراکنش خودروهای کلکسیونی در سراسر جهان انجام میشود که شامل تمام حراجها و فروشهای خصوصی میشود.
در حالی که امریکای شمالی همچنان با ثبت ۳.۴ میلیارد دلار فروش حراجی هاگرتی در سال ۲۰۲۲ در مقابل ۷۷۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ بزرگترین بازار برای حراجها است، تعداد فزایندهای از خریداران در سالهای اخیر در خاورمیانه، هند و چین ظاهر شدهاند.
برخی از بازیگران بازار میگویند که مسابقه جهانی برای کنار گذاشتن خودروهای موتور احتراقی، تعداد علاقهمندان به جمعآوری خودروهای احتراقی را افزایش داده است. آنها میدانند روزی خواهد رسید که موتورهای احتراقی تبدیل به خاطره میشوند و آن روز زمان بازدهی میلیونی خودروهای احتراقی در بازارهای حراج است.
کریستیانو بولزونی، رئیس واحد خودروهای قدیمی مازراتی و مازراتی کلاسیک، گفت: الکتریکیسازی به نفع خودروهای کلاسیک خواهد بود. با گذشت زمان آنها به اشیای باارزش تبدیل خواهند شد.
به گفته آدولفو اورسی، بنیانگذار سالنامه حراج خودروهای کلاسیک که از سال ۱۹۹۰ اطلاعات فروش خودروها در حراج را دنبال میکند، «فراری»ها پرارزشترین خودروهای قدیمی هستند. فراریها در حراجیهای سالهای ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بهطور متوسط ۵۹۸ هزار دلار ارزش داشتند و پس از آن خودروهای مرسدس بنز با قیمت ۳۷۸ هزار دلار و پورشه با قیمت ۳۴۸ هزار دلار قرار گرفتند.
جامعه خودروهای کلاسیک طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته بشدت تغییر کرده است. زمانی مردم فقط این ماشینها را میشناختند، اما با گذشت زمان اکنون میگویند: من این ماشینها را دوست دارم، میتوانم یکی از آنها را بخرم و با خرید آن ضرر نمیکنم.