جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 30 فروردين 1402     
بیانیه مشترک تونس و سوریه

 رئیس‌جمهوری تونس در کاخ قرطاج از وزیر خارجه سوریه استقبال و این وزیر سوری پیام تبریک بشار اسد را به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر به رئیس‌جمهوری تونس منتقل کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، قیس سعید، رئیس‌جمهوری سوریه روز سه‌شنبه از فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در کاخ قرطاج استقبال کرد. وزیر خارجه سوریه پیام تشکر و درود بشار اسد، رئیس‌جمهوری کشورش را به دلیل کمک‌های ارائه شده از سوی تونس به سوریه در زمان وقوع زلزله ابراز داشت که منعکس کننده روابط عمیق دو کشور برادر است.
 
مقداد همچنین پیام تبریک اسد را در آستانه عید فطر به سعید رساند.
 
وزیر خارجه سوریه نسبت به احیای روابط دو جانبه که دو کشور برادر را به هم مرتبط می‌کند ابراز خرسندی کرد و گفت: از اینکه در تونس سرسبز هستم بسیار خوشحالم و آنچه تونس برادر از ثبات و شکوفایی به واسطه رهبری قیس سعید به رغم تمام بحران‌ها و چالش‌ها محقق کرده باعث خرسندی است.
 
مقداد از رئیس‌جمهوری تونس به دلیل حمایتش از سوریه در جنگ علیه تروریسم و اهمیت روابط دو جانبه در جهت خدمت به منافع ملت و دو کشور تشکر کرد.
 
قیس سعید نیز سلام گرمی به بشار اسد رساند و نسبت به توسعه روابط دو کشور ابراز خرسندی کرد.
 
او گفت، امیدوار است شاهد پیشرفت و شکوفایی بیشتر برای سوریه باشد و به دستاوردهای سوریه در جنگ علیه تروریسم و پایداری‌اش در مقابل تمام توطئه‌ها و حفظ حاکمیتش اشاره کرد.
 
سعید ابراز خرسندی کرد که سوریه شاهد فضای باز و بازگشت اعراب به این کشور است و آرزو کرد این روابط در مسیر منطقی و صحیح قرار بگیرد.
 
در کنار این مسائل مقداد رئیس‌جمهوری تونس را در جریان نتایج ارتباطات سوریه با برخی کشورهای عربی و دولت و تحولات سیاسی منطقه و جهان و مواضع سوریه در قبال آنها قرار داد و گفت، اسد بر اهمیت منسجم کردن تمام تلاش‌های کشورهای عربی در دفاع از مسائل عادلانه‌شان تاکید دارد.
 
وزیر خارجه سوریه تاکید کرد هم و غم اساسی سوریه در حال حاضر وحدت تلاش‌های عربی و بهبود روابط عربی - عربی برای حفظ مسائل سرنوشت ساز و مخالفت با مداخلات در امور داخلی‌شان است.
 
رئیس‌جمهوری تونس نیز به مقداد تاکید کرد: دستاوردهای سوریه و نیز دستاوردهای ملت تونس علیه قدرت‌های ظالم و متخلف برای تحقق اهداف مشترک دو ملت برادر سوریه و تونس در حال تکمیل شدن است و ما از مواضع تاریخی و حمایت‌گرانه سوریه در قبال وحدت موضع و منافع عربی تشکر می‌کنیم.
 
رئیس‌جمهوری تونس همچنین توضیح داد: وحدت مواضع عربی در مقابله با تهدیدات کشورهای عربی مهم است و موضع تونس همواره دفاع از حاکمیت و استقلال کشورهای عربی و بازگشت روابط عربی - عربی بوده و خواهد بود و اینکه از توافق و احترام برخوردار باشد و در اولویت قرار بگیرد.
 
فیصل مقداد نیز افزود: بعد از تصمیم شجاعانه رئیس‌جمهوری تونس سفیری جدید از سوی سوریه تعیین می‌شود و ما ظرف روزهای آینده اقدام به گشودن سفارتمان و اعزام کادر دیپلماتیک جدید در راس آن سفیر خواهیم کرد تا ماموریت تقویت روابط بین دو کشور بپردزاد.
 
او اظهار کرد: ما امیدواریم شاهد تلاش‌های بیشتر در جهت منافع عربی باشیم و اجازه ندهیم قدرت‌های بیگانه کشورها و ملت‌های ما را از هم جدا کنند. این منبع قدرت واقعی در جهان امروز است. زمانی که ملت و کشور ما در مقابل مسائل اساسی منسجم باشند می‌توانیم موضعی واقعی در جهان نشان دهیم.
 
همچنین هیئت‌های تونس و سوریه در پی گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور، بیانیه مشترکی صادر کردند که بر تقویت همکاری فیمابین تاکید دارد.
 
میدل ایست نیوز به نقل از خبرگزاری سوریه گزارش داد: فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه و هیئت همراهش در جریان سفر رسمی به پایتخت تونس، با نبیل عمار وزیر امور خارجه تونس در مقر وزارت خارجه تونس دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از جلسه گفت‌وگوی گسترده‌ای با حضور هیئت‌های دو کشور، یک بیانیه مشترک صادر شد.
 
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بیانیه مشترک سوریه و تونس شامل افزایش ارتباطات دو کشور در مرحله بعدی با هدف تقویت رایزنی و هماهنگی در موضوعات مختلف و موضوعات دوجانبه مورد علاقه مشترک و تلاش برای تشکیل کمیته مشترک و از سرگیری همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به ویژه در زمینه‌های اولویت دار، بود.
 
در این بیانیه آمده است: تقویت همکاری‌ها در زمینه امنیتی، به ویژه در مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته و شبکه‌های قاچاق انسان، تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های کنسولی و بشردوستانه و تلاش برای تشکیل کمیته مشترک کنسولی در اسرع وقت صورت می‌گیرد.
 
بیانیه مشترک سوریه و تونس تاکید کرد که تونس همبستگی و ایستادگی کامل خود را با سوریه در برابر حملات مکرر رژیم اشغالگر اسرائیل به اراضی این کشور اعلام می‌کند و از حق مشروع آن برای بازپس گیری جولان اشغالی حمایت می‌کند و تونس تاکید دارد که امنیت و ثبات سوریه ستون امنیت و ثبات کل منطقه است.
 
در این بیانیه آمده است که وزرای امور خارجه دو کشور در مقر وزارت امور خارجه تونس، دیداری دوجانبه داشتند و پس از آن نشست گسترده‌ای از مذاکرات هیئت‌های دو کشور برگزار شد و در جریان آن بازگشت روابط تونس و سوریه به مسیر عادی خود و تعیین سفیر تونس در سوریه و بازگشایی سفارت سوریه در تونس و تعیین سفیر در راس آن مورد استقبال قرار گرفت.
 
از جمله موارد مورد توافق بین دو طرف، افزایش ارتباطات دو کشور در مرحله بعدی با هدف افزایش رایزنی و هماهنگی در مورد موضوعات مختلف دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک و تلاش برای تشکیل کمیته مشترک و تلاش برای از سرگیری همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به ویژه در زمینه‌های اولویت دار بود.
 
بیانیه مشترک حاکی از آن است که دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه مشترک گفت‌وگو کردند که در آن بر محکومیت تجاوزات سیستماتیک اسرائیل و هتک حرمت مقدسات به ویژه در قدس شریف تاکید شد و همچنین دو طرف بر موضع قاطع خود در حمایت از مبارزه مردم برادر فلسطین برای احیای حقوق مشروع و مسلم خود و ایجاد کشور مستقل خود با پایتختی قدس شریف تاکید کردند.
 
در این بیانیه بر ضرورت تلاش‌های مشترک عرب برای مقابله مؤثر با چالش‌های مشترک پیش روی منطقه در پرتو تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی کنونی تاکید شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: