جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 30 فروردين 1402     
جزئیات کشف ۱۱ قطعه طاووس در قرچک

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک به تشریح جزئیات کشف ۱۱ قطعه طاووس در شهرستان قرچک پرداخت.

رسول منصوری درباره جزییات کشف ۱۱ طاووس در قرچک در روز گذشته (۲۹ فروردین ماه) اظهار کرد: طی گشت و پایش حوزه استحفاظی شهرستان قرچک، نیروهای یگان حفاظت اداره از واحدهایی که در شهرستان شناسایی شده یا نشده‌اند بازدید انجام می‌دادند که از نحوه فعالیت آن‌ها مطلع شوند.
 
وی افزود: در بازدید از یکی از این واحدها متوجه سر وصدایی می‌شوند. پس از بررسی شاهد مشاهده کردند که در قسمتی از آن واحد که باغچه کوچکی داشته ۱۱ قطعه طاووس زندگی می‌کنند. پس از پیگیری مشخص می‌شود که صاحبان طاووس‌ها بدون دریافت مجوز اقدام به نگهداری از این گونه و به قول خودشان «برای دل خودشان» این کار را می‌کنند.
 
منصوری ادامه داد: پس از اطلاع این موضوع به بنده به‌سرعت با دادستان تماس گرفتیم و او دستور داد تا با هماهنگی، نیروی انتظامی در محل حضور پیدا کرد و ۱۱ قطعه طاووس را صورت جلسه کردند. به دستور دادستان طاووس‌ها فعلا در اختیار متصدی امر در محل نگهداری‌شان هستند اما حق جابه‌جایی آن‌ها وجود ندارد. منتظر طی کردن مراحل قانونی آن هستیم تا با اعلام دستور مرجع قضایی و صدور رای آن را اجرا کنیم و به باغ پرندگان، پارک پردیسان یا هر مکانی که دادستان دستور دهد، انتقال دهیم.
 
وی بااشاره به اینکه طاووس‌ها گونه غیربومی ایران هستند، توضیح داد: طاووس‌ها نژاد مصری دارند. یکی از دیگر شهرستان‌ها نیز در مجتمع کشت و صنعت خود از آن‌ها نگهداری می‌کند. در این محل نیز اعلام کردند ابتدا حدود شش یا هفت قطعه طاووس در قرچک بودند و پس از تخم‌گذاری تعداد آن‌ها افزایش پیدا کرد و تکثیر شدند.
 
منصوری ضمن اشاره به اینکه در این میان تخلف صورت گرفته است درباره ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید گفت: در این ماده به صراحت اعلام شده هرگونه خرید و فروش، عرضه، تاکسیدرمی و حمل و صادرات جانوران وحشی بومی و غیربومی بدون اخذ پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است و متخلف علاوه بر ضرر و زیان وارده مشمول ماده ۱۰ قانون شکار و صید نیز خواهد شد.
 
وی افزود: فردی که از طاووس‌ها نگهداری می‌کرده اعلام کرده از ضرورت دریافت مجوز اطلاعی نداشته است و اکنون اعلام کرده در صورت دستور مرجع قضایی مجوز را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت می‌کند چراکه مطلع نبوده در حال انجام تخلف است.
 
منصوری در پایان گفت: هنوز اطلاعاتی از جنسیت و سن طاووس‌ها وجود ندارد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: