جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 فروردين 1402     
چین: با ایجاد نسخه آسیایی ناتو مخالفیم

 تهران- ایرنا - سخنگوی وزارت دفاع چین در کنفرانس خبری اعلام کرد چین قاطعانه با هرگونه حضور ناتو در مسائل آسیا-اقیانوسیه به بهانه موضوعی به نام " چالش چین " برای ایجاد نسخه آسیا-اقیانوسیه ای از ناتو مخالف است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از شینهوآ، تان کفئی سخنگوی وزارت دفاع چین مخالفت قاطعانه پکن از ایجاد نسخه آسیایی ناتو در منطقه اسیای شرقی به بهانه موضوعی به نام " چالش چین" اعلام کرد.
 
ینس استولنبرگ دبیر کل ناتو پیش تر در بیانیه ای اعلام کرده بود که در برابر "چالش امنیتی" از سوی چین، ناتو باید حضور خود را در منطقه هند-اقیانوسیه افزایش دهد.
 
این مقام ارشد چینی افزود در سال های اخیر ناتو به شکل پیوسته مناطق دفاعی سنتی را درهم می شکند و در جستجوی تقویت روابط نظامی و امنیتی با کشورهای آسیا-اقیانوسیه است. این سازمان به عمد درگیری ها و تفاوت ها را افزایش می دهد و طرفدار تقابل و رویارویی کشورهاست که با ایجاد تنش های منطقه ای چالش واقعی و تهدید برای صلح و ثبات جهانی و منطقه ای است.
 
سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین تاکید کرد چین هرگز با ذهنیت منسوخ قدرت های بزرگ و جستجوی هژمونی موافق نبوده و تنها پایبندی به مسیر پیشرفت صلح آمیز را در قانون اساسی خود تقدیس می کند که شامل حفظ صلح جهانی و مخالفت با جنگ و درگیری با توجه به قوانین دفاع ملی خود است. چین به دنبال ساختن جامعه ای با آینده ای مشترک برای بشریت به عنوان اهمیت جهانی دفاع ملی در زمانه جدید است. چین همواره سازنده صلح در جهان، مشارکت کننده در توسعه جهانی و طرفدار نظم بین المللی بوده است.
 
مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین چندی پیش گفته بود ناتو با ادعاهایی به عنوان متحد منطقه ای دفاعی فراتر از مناطق سنتی خود برای دفاع ظاهر می شود و به قلمروهای جدیدی پیشروی می کند. این درحالی است که روابط امنیتی و نظامی خو را با کشورهای آسیا- اقیانوسیه تقویت کرده است. کشورهای منطقه باید در برابر چنین پیشروی هایی هشیار باشند. ناتو باید ذهنیت جنگ سرد و تقابل را رها کند و به کارهایی بپردازد که امنیت و ثبات را به اروپا و با نگاهی کلی تر به جهان اشاعه دهد.
 
«ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز پیش تر گفته بود با توجه به اینکه ناتو سازمانی نظامی در حوزه آتلاتنیک شمالی است اما در منطقه آسیا-اقیانوسیه به تحریک مناقشات دامن می زند.
 
از چندی پیش چین ناتو را به اغراق و اظهارات بی‌اساس علیه چین متهم کرد و از این سازمان خواست انتقادات تحریک‌آمیز خود علیه دولت چین را متوقف کند. وی ناتو را به پیروی از ایدئولوژی جنگ سرد علیه کشورهای رقیب متهم کرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: