جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 فروردين 1402     
بارش‌های زمستانه دلیلی برای افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به بارندگی‌هایی که در روزهای پایانی سال رخ داد، اظهار کرد: باتوجه به بارش‌ها که به‌صورت برف و باران بودند طی فصل بهار پوشش علفی در کف جنگل‌ها افزایش می‌یابد و در تابستان خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها را افزایش می‌دهد.

 با توجه به بارندگی‌های زمستان و بهار و افزایش پوشش گاهی در فصل بهارو خشک شدن این پوشش گیاهی که اغلب به‌صورت پوشش علفی هستند در فصل تابستان خشک و موجب آتش‌سوزی می‌شوند.
 
کامران پورمقدم  درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها و احتمال افزایش میزان این رخداد اظهار کرد: با وجود شرایط اقلیمی ایران که میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلند مدت و نرمال کاهش یافته است، خوشبختانه طی سال گذشته به‌ویژه روزهای پایانی، بارندگی‌های مناسبی به‌صورت برف و باران در بیشتر مناطق زاگرس ثبت شد که می‌توانند هم در افزایش پوشش گیاهی و هم درافزایش جمعیت آفات تاثیر بگذارد.
 
وی ادامه داد: نواحی که طی روزهای پایانی سال بارندگی در آن رخ می‌دهد، در بهار پوشش علفی کف آن‌ها رویش بیشتری می‌تواند داشته باشد و به دلیل اینکه جنگل‌های زاگرس جنگل‌های تنکی هستند پوشش علفی در آن محدوده رویش بیشتری می‌تواند داشته باشد و با خشک شدن آن‌ها در اواسط تابستان، خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها افزایش می‌یابد.
 
رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره چگونگی اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در جنگل‌های زاگرس اظهار کرد: محدوده‌هایی در جنگل‌های زاگرس، به لحاظ شاخص‌های تنوعی تاج پوششی و یا تراکم درخت به حدی رسیده که از معیارهای جنگل خارج شده و تعداد درختان آن کاهش یافته است بنابراین در این مناطق احیا و توسعه جنگل‌ها در قالب طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال انجام خواهد شد.
 
پورمقدم در پایان تصریح کرد:این مناطق بر اساس الگوی شاخص تهیه شده پتانسیل‌یابی شده است و در عرصه‌های متعدد با استفاده از پایه‌های اطلاعاتی، توپوگرافی زمین، وضعیت خاک و اقلیم آن منطقه بررسی می‌شود. بر اساس وضعیت جنگل‌ها و پوشش گیاهی آن‌ها مناطق مستعد برای نهالکاری تعیین شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: