جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 28 فروردين 1402     
اعتراف آمریکا به اهمیت توافق تهران-ریاض

 تهران – ایرنا - دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک طی مصاحبه‌ای نسبت به اهمیت توافق اخیر ایران و عربستان اذعان کرد و همچنین ضمن تکرار دشمنی واشنگتن با دولت سوریه، با لغو تحریم‌ها علیه دمشق و آسان‌سازی فرایند بازسازی آن مخالفت کرد.

به گزارش ایرنا، "بارابارا لیف" روز دوشنبه در گفت‌وگو با نشریه اماراتی نشنال، با بیان اینکه توافق تهران و ریاض تنش‌زدایی است، گفت که واشنگتن توافق اخیر میان ایران و عربستان سعودی را "یک برهه بسیار مهم" می‌داند.
 
وی مدعی شد که توافق تهران و ریاض "تنش زدایی است و نه آشتی یا برقراری روابط حسنه. این توافق از سرگیری روابطی است که تا پیش از رخدادهای ژانویه ۲۰۱۶ برقرار بود و به نظر می رسد که نشانه ای از یک تنش زدایی گسترده تر باشد. "
 
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک افزود: آمریکا "فعالانه سعودی ها را ترغیب کرد" تا با ایرانیان در تعامل باشند و دولت بایدن "از همان ابتدا که بر سر کار آمد به این موضوع می اندیشید و با اشتیاق آن را در پیش گرفت. "
 
لیف ادعا کرد: اگر - و این اگر بزرگی است - ایران به تعهدات خود پایبند باشد بسیار خوب می شود و در این صورت گشایش بسیار چشمگیری رخ خواهد داد.
 
 
وی با این وجود مدعی شد که چنین اقدامی از جانب ایران، "گسست از سیاست خارجی بیش از ۴۰ سال گذشته آن در تقویت امنیت خود از طریق ایجاد مداوم ناامنی در میان همسایگان و کشورهای دوردست خواهد بود. امیدواریم معجزه ای شود و ایران و به تعهدات خود پایبند باشد".
 
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در ارتباط با نقش چین در توافق عربستان و ایران گفت که پکن "میزبان بود و نه میانجیگر. "
 
لیف با اشاره به تحریم های واشنگتن علیه ایران مدعی شد: ایران تحت فشارهای شدید و فزاینده ای در حوزه اقتصاد و سایر حوزه ها بود. آمریکا در جایگاهی نیست که از اهرم فشار روابط خود با ایران برای این هدف استفاده کند.
 
روابط راهبردی پکن-تهران در توافق با ریاض نقش داشت
 
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که روابط راهبردی پکن و تهران در توافق مذکور نقش داشته است.
 
وی مدعی شد: زمان آن فرا رسیده بود که چین از هر اهرم فشار موجود در ارتباط با ایران برای مهار رفتار مخرب آن استفاده کند.
 
لیف در مورد برنامه آمریکا برای ازسرگیری گفت‌وگوهای برجامی با ایران ادعا کرد که تهران با اقدام های خود این مذاکرات را از مسیر خارج کرده و از مذاکرات کنار کشیده است.
 
وی مدعی شد که اقدام های ایران از جمله "سرکوب اعتراضات مردم و ورود به میدان نبرد اروپا به طرفداری از روسیه در برابر اوکراین" اوضاع را وخیم کرد.
 
لیف با ابراز خوشبینی نسبت به فرآیند صلح یمن آن را "بهترین امید هشت سال گذشته" خواند و با تاکید بر آنکه باید "گام های بسیار بیشتری" برای پایان دادن به جنگ برداشته شود، از "تلاش های عربستان سعودی" برای نیل به آتش بس قدردانی کرد.
 
وی همچنین تنش‌های کنونی میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان را "یک برهه بسیار حساس" خواند که آمریکا فعالانه در حال تلاش برای خنثی کردن آن است.
 
لیف مدعی شد که دیپلماسی فشرده و پشت پرده برای کاهش تنش ها برقرار است و هر دو طرف "میل بسیار قوی" برای اجتناب از هر گونه وخامت اوضاع دارند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: