به گزارش گروه حوادث ترافیکی تهرانی نیوز، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا با بیان اینکه تصور برخی شهروندان این است که موتورسیکلت وسیله نقلیه محسوب نمیشود و نیازی به گواهینامه ندارند، از اجرای طرح «صدور گواهینامه آسان» خبر داد که طی آن بخش قابلتوجهی از مراحل ثبتنام و صدور گواهینامه بهصورت غیرحضوری انجام میشود.
سردار محمدباقر سلیمی در یک برنامه رادیویی درباره طرح جدید پلیس برای برخورد با تخلفات موتورسیکلتسواران گفت: بخش قابلتوجهی از بینظمیهای ترافیکی و حوادث رانندگی مربوط به موتورسیکلتها است ، متاسفانه ۳۷ درصد از جانباختگان در شهرها مربوط به موتورسیکلتسواران است و معمولاً هم مصدومان حوادث رانندگی موتورسیکلت ضربات شدید و مهلکی را از ناحیه سروگردن دریافت میکنند.
وی با اشاره به اینکه ۸۳ درصد از موتورسیکلتسواران اعم از راننده و ترکنشین در اثر شکستگیهای شدید جمجمه و مهرههای گردنی و خونریزیهای شدید مغزی جان خود را از دست میدهند گفت: استفاده از کلاه ایمنی تا ۷۵ درصد از ضربات و صدمات مهلک به افراد جلوگیری میکند.
سردار سلیمی عنوان کرد: هم اکنون حدود ۹ میلیون دستگاه از موتورسیکلتها در مرز فرسودگی قرار دارند و متأسفانه تصور برخی شهروندان این است که موتورسیکلت وسیله نقلیه محسوب نمیشود و نیازی به گواهینامه ندارند.
وی یادآور شد: ما سال گذشته طرح مقطعی صدور گواهینامه آسان را اجرایی کردیم؛ در این طرح بخشی از فرایندها حذف و تجمیع شدند و تعدادی از موتورسواران هم در این دوره شرکت کردند.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا با بیان اینکه این طرح همچنان در دستور کار قرار دارد گفت: نرمافزاری تهیه شده تا متقاضیان بتوانند بخش قابلتوجهی از مراحل ثبتنام و صدور گواهینامه را بهصورت غیرحضوری انجام دهند.
وی درباره جزئیات طرح عملیاتی «غدیر» برای موتورسیکلتسواران اظهار کرد: تمرکز ما در مرحله اول این طرح بر انجام اقدامات آموزشی و فرهنگسازی و مشارکت دیگر دستگاهها مانند شهرداریها و سازمان حملونقل و ترافیک برای ساماندهی موتورسیکلتسواران است.
سردار سلیمی در خاتمه به طرح «موتور یار» هم اشاره کرد که براساس آن پلیس موتورسیکلتسوارانی که مرتکب تخلفات حادثهساز مانند عبور از پیادهرو و چراغقرمز و حمل بارهای حجیم و طویل و مخدوش کردن پلاک میشوند را متوقف کرده و در محل آموزش میدهد و راکب با مجوز قضایی بهعنوان همیار پلیس تا یکی دو ساعت مستقر میشود.