جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 26 فروردين 1402     
نگرانی‌‌ طالبان درباره تحصیل زنان قابل درک است

 نتخاب: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در سمرقند ازبکستان گفت: در اسلام هیچگونه ممنوعیتی برای تحصیل و اشتغال بانوان وجود ندارد، در عین حال نگرانی های حکومت سرپرست برای فراهم آوردن زمینه های شرعی لازم برای این امر قابل درک است.

 
نگرانی‌‌ طالبان درباره تحصیل زنان قابل درک است
 
متن سخنرانی امیرعبداللهیان در چهارمین نشست وزیران امور خارجه همسایگان افغانستان در سمرقند به شرح زیر است:
 
جناب آقای بختیار سعید اف
 
وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان.
 
از اینکه شهر زیبای سمرقند را بعنوان میزبان چهارمین نشست وزیران خارجه کشور‌های همسایه افغانستان برگزیدید، تشکر می‌کنم. ابتکاری که موفقیت بسیاری داشته و توانسته همسایگان افغانستان را در شهر‌های مختلف منطقه از اسلام آباد و تهران تا تون شی و سمرقند گرد هم آورده و صدای واحدشان را به گوش جهانیان برساند.

همکاران محترم، خانم ها، آقایان.
 
یک سال و نه ماه از تحولات افغانستان و تغییر ساختار سیاسی این کشور می‌گذرد. در این مدت تلاش همه ما کمک به تثیبت اوضاع و آرامش مردم رنجدیده افغانستان بوده است. در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی پیشتاز بوده و سهم بزرگی در کمک به افغان‌ها برای عبور از بحران ایفا نموده است.
 
برقراری تعامل با حکومت سرپرستی در بالاترین سطح، کمک به نیرو‌های امنیتی افغانستان برای مبارزه با ترویزم، حفظ تبادلات اقتصادی و مبادلات تجاری، همکاری‌های مرزی و ارسال ده‌ها محموله کمک‌های بشردوستانه به شهر‌های مختلف افغانستان ازجمله اقدامات ایران در این راستا بوده است. از سوی دیگر پذیرفتن صد‌ها هزار آواره جدید افغان توسط ج. ا. ایران در دوره اخیر که تعداد اتباع افغانستانی مقیم ایران را به میلیون‌ها نفر رساند، بار سنگینی است که با توجه به تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران و محرومیت از کمک‌های بین المللی، حاکی از سیاست انساندوستانه ج. ا. ایران در قبال مردم مظلوم افغانستان می‌باشد.
 
حضار محترم.
 
اوضاع افغانستان برای ما همسایگان اهمیت حیاتی دارد، زیرا ثبات یا عدم ثبات آن مستقیما بر ما اثر می‌گذارد. این در حالی است که کشور‌های فرامنطقه پس از سال‌ها تهاجم و تجاوز و برجای گذاردن خسارات و رنج‌های بسیار برای مردم افغانستان، همچنان به این سرزمین بعنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف نامشروع خود علیه کشور‌های منطقه چشم طمع دارند. این قدرت‌های فرامنطقه‌ای بایستی ضمن دور ماندن از افغانستان، مسئولیت چند دهه اقدامات مخرب خود را پذیرفته و آن‌ها را جبران نمایند. قرار نیست جغرافیای افغانستان به اهرم فشار آن‌ها علیه کشور‌های منطقه تبدیل گردد.
 
تقویت گروه‌های تروریستی بویژه داعش در افغانستان و انتقال عناصر باتجربه آن از خاورمیانه به این کشور ازجمله برنامه‌های برخی قدرت‌های خارجی برای افغانستان و همسایگان آن است. افزایش توان عملیاتی داعش و گسترش اهداف آن به مقامات حکومت سرپرست، مراکز دیپلماتیک، مراکز رسانه‌ای و فرهنگی، شیعیان و فعالان اقتصادی شاهدی بر این مدعاست. پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تعامل منسجم کشور‌های منطقه برای مقابله با گسترش فعالیت‌های داعش و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان است.
 
همکاران گرامی؛
 
همه شاخه‌های تروریسم و افراط گرایی بلای جان کشور‌ها و امنیت ملی در منطقه و جهان هستند که آسیب و تهدید آن مستقیما متوجه کشور‌های ما است.
 
آمریکا و متحدان آن به جز مسئولیت ویرانی، کشتار و به وجود آوردن شرایط دشوار فعلی در افغانستان، مسئولیت کامل حمایت و هدایت داعش و گروه‌های تروریستی و افراطی را در جنوب و شمال افغانستان بعهده دارند.
 
تجربه چند دهه ناآرامی در افغانستان نشان می‌دهد، تنها راه برقراری آرامش و ثبات در این کشور، حضور و مشارکت همه اقوام و گروه‌ها در حکومت و تشکیل دولت فراگیر است. توصیه کشور‌های منطقه به حکومت سرپرستی افغانستان برای تشکیل حکومت فراگیر، به مفهوم مداخله در امور داخلی این کشور نبوده، بلکه نصیحتی دلسوزانه برای کمک به حکمرانی خوب توسط آنهاست. بدیهی است معرفی و انتخاب نمایندگان اقوام و گروه‌های افغانستانی برای حضور در حکومت بعهده افغان‌ها می‌باشد. 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: