به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نظر مجلس بر این است که واردات نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند و وزارت صمت میبایست به ارزیابی این موضوع بپردازد که آیا مصوبه واردات نیازمند اصلاح است یا مسیر اجرای آن نادرست بوده و میبایست تغییر کند.
اقبال شاکری در خصوص عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش و ثبتنام متقاضیان در این سامانه اظهار داشت: هر تصمیمی وزارت صمت اتخاذ میکند و به هر نحو اجرایی میشود، میبایست آثار آن در بازار مشاهده شود. اگر مصوبه واردات تاکنون در بازار تاثیرگذار نبوده بلکه موجب افزایش بیشتر قیمتها شده است، روش اشتباهی بوده است.
وی با بیان اینکه هدف مجلس از تصویب واردات خودرو اثرگذاری بر بازار و ایجاد رقابت میان تیپهای خودرویی مورد تقاضای عموم مردم بوده است، افزود: در این زمان است که بازار به واسطه ورود رقبا، تبدیل به یک بازار رقابتی میشود و هزینه تمام شده خودروهای داخلی نیز کاهش مییابد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص اتخاذ برخی از شرایط محدودیتزا برای خرید خودرو از جمله بلوکه شدن 500 میلیون از قیمت خودروی وارداتی در حساب متقاضی و نداشتن سابقه خرید خودرو از خودروساز داخلی ظرف 48 ماه گذشته گفت: به نظر بنده این الزام درستی است چرا که به موجب آن این اختیار به متقاضیان خودرو داده شده تا با توجه به شرایط، خرید خودروی داخلی یا وارداتی را انتخاب نمایند.
شاکری متذکر شد: نظر مجلس این است که مصوبه قانونی مجلس تاثیر خود را نشان نداده که ممکن است ناشی از نادرستی مسیر باشد یا حتی ممکن است، الزامات اداری و قانونی آن فاقد ایراد باشد اما شوکی که این مصوبه میبایست به بازار وارد میکرد، اتفاق نیفتاد.
وی با اشاره به اینکه صرفا عنوان مصوبه واردات میبایست موجب ورود شوک به بازار شود، بیان کرد: واردات نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند و وزارت صمت میبایست به ارزیابی این موضوع بپردازد که آیا مصوبه واردات نیازمند اصلاح است یا مسیرهای در پیش گرفته شده نادرست بوده و میبایست تغییر کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مصوبه هر زمان آغاز شود ظرفیتی را در اختیار بازار قرار میدهد. واردات هر کالای دیگری انجام میشد، تاثیرگذار بود و موجب تغییر روند عرضه و کاهش احتکار میشد که در حوزه خودرو این تاثیرات وجود نداشته بدین معنا که موجب کاهش قیمت نشده و به اختلاف قیمت خودرو رسمیت بخشیده است.
شاکری در خصوص تاثیر این مصوبه و شروط در نظر گرفته شده بر مدیریت و کاهش تقاضای کاذب در بازار خودرو گفت: به نظر میرسد این اتفاق نیفتاده است. نمایندگان معتقد هستند تصمیم خوب واردات در بخش قیمت و تقاضا نتیجه بخش نبوده است.
وی در پایان در خصوص امکان فروش حوالهای خودروهای وارداتی و تدابیری که در این راستا میبایست اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: میبایست این موضوع به دقت مورد توجه قرار گرفته و جوانب مختلف آن سنجیده شود تا مشکلی که در حوزه مسکن به وجود آمد، در حوزه خودرو نیز شاهد نباشیم. زیرا فروش امتیاز خرید خودرو موجب بروز بازار سیاه غیررسمی میشود. گاهی در حوزهای ورود میکنیم اما به دلیل اینکه جامع نیست با مشکل مواجه میشویم.