جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 15 اسفند 1401     
هشدار بایدن نسبت به افزایش افراطی‌گری در آمریکا

 تهران- ایرنا- رییس جمهوری آمریکا یک روز پس از سخنرانی ترامپ و انتقاد وی از عملکرد دولت بایدن به ویژه در رابطه با جنگ اوکراین، تاکید کرد با پررنگ شدن حضور «افراطگرایان» باید هوشیار باقی بمانیم.

 
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه گاردین، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا با حضور در راهپیمایی سالانه مردم شهر «سلما» در ایالت «آلاباما» در سالگرد راهپیمایی‌های تاریخی «سلما تا مونتگومری» سیاه پوستان آمریکایی برای دریافت حق رای،‌ به «قهرمانان» روز «یکشنبه خونین» ادای احترام کرد.
 
بایدن در مقابل پلی که ۵۸ سال پیش تظاهرکنندگان در آنجا مورد حمله وحشیانه مجریان قانون قرار گرفته بودند، سخنرانی کرد.
 
وی در این سخنرانی بدون اشاره مستقیم به حمله هواداران ترامپ در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) به ساختمان کنگره آمریکا پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، نسبت به تلاش‌ها برای «تضعیف قانون حق رای» و حمله به دموکراسی در آمریکا هشدار داد.
 
رییس جمهوری آمریکا با اشاره به «اقدام گروهی از جمهوریخواهان شناخته شده برای زیر سوال بردن نتایج انتخابات»، اظهار داشت: باید هوشیار بمانیم. در آمریکا نفرت و افراطی گرایی پیروز نخواهد شد، اگرچه بار دیگر حضور آن‌ها پررنگ شده است.
 
 
او گفت: تاریخ اهمیت دارد. حقیقت مهم است، به رغم آنچه «گروه دیگری» در تلاش برای پنهان کردن است. مهم نیست برخی تا چه حد تلاش کنند، نمی‌توان انتخاب کرد که فقط از آنچه تمایل داریم آگاه شویم.
 
بر اساس این گزارش، بایدن در حالی که بسیاری در انتظار اعلام نامزدی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا در سال ۲۰۲۴ هستند به این مساله اشاره‌ای نکرده و در ادامه سخنرانی خود به تشریح دستاوردهای اقتصادی دولت خود پرداخت.
 
این درحالی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین آمریکا حضور خود در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوی ۲۰۲۴ را اعلام کرده است.
 
ترامپ روز شنبه در سخنرانی خود در «کنفرانس کمیته اقدام سیاسی محافظه‌کاران» (CPAC) در ایالات مریلند، گفته بود: بایدن در حال هدایت ما به سمت «فراموشی» است و دیگر جمهوری‌خواهان توانایی اصلاح این مسیر را ندارند. من تنها نامزدی هستم که می‌تواند وعده جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم را بدهد.
 
وی در این اظهارات با بیان اینکه این یک نبرد نهایی است عنوان کرده بود: به شما این قول را می‌دهم «اگر من را دوباره به کاخ سفید بازگردانید، دوران حمکرانی آن‌ها [دموکرات‌ها] سر خواهد آمد و آمریکا بار دیگر کشوری آزاد خواهد شد.»
 
این گزارش می‌افزاید: اتفاقاتی که در تاریخ یکشنبه ۷ مارس ۱۹۶۵ (۱۶ اسفند ۱۳۴۳) و هفته‌های پس از آن در سلما رخ داد تاثیری ماندگار بر جنبش حقوق مدنی آمریکا داشت.
 
چند هفته پس از تیراندازی مرگبار یک نظامی در آلاباما به یک سیاه‌پوست به نام جیمی لی جکسون،حدود ۶۰۰ نفر در تظاهراتی صلح‌آمیز به هدایت جان لوئیس و هوسی ویلیامز از فعالان حقوق مدنی سیاه پوستان آمریکایی، گرد هم آمده بودند.
 
تظاهرکنندگان آن روز در حالی که می‌خواستند از پل «ادموند پتوس» شهر سلما عبور کنند، به طرز وحشیانه‌ای توسط نیروهای مجری قانون مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
 
این راهپیمایی قرار بود در تلاش برای ثبت رای سیاه پوستان در جنوب آمریکا از سلما تا مونتگومری به مسافت ۵۴ مایل (حدود ۸۹ کیلومتر) انجام شود.
 
تصاویر خشونت پلیس خشم سراسری در آمریکا را برانگیخت. تنها چند روز پس از آن، مارتین لوتر کینگ جونیور رهبر حقوق مدنی سیاه پوستان آمریکایی، راهپیمایی بزرگی را موسوم به «سه‌شنبه بازگشت» ترتیب داد.
 
تنها هشت روز پس از یکشنبه خونین لیندون بی جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا قانون حقوق رای ۱۹۶۵ را معرفی کرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: