جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 1 اسفند 1401     
عربستان در باتلاق یمن شکست خورد

 تهران-ایرنا- یک تحلیلگر مسائل راهبردی جهان عرب با اشاره به ناکامی عربستان در رسیدن به اهداف خود از تجاوزگری نظامی هشت ساله به یمن گفت که بحران این کشور تنها از طریق یک راه حل سیاسی پایان می یابد.

 
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری بریسنزا، «شروتی پونیا» تحلیلگر مسائل راهبردی جهان عرب گفت: بحران یمن تنها از طریق یک راه حل سیاسی پایان می یابد. راه حل سیاسی به نفع عربستان است زیرا تاکنون در دستیابی به اهداف راهبردی خود موفقیتی کسب نکرده است.
 
وی با بیان اینکه عربستان با وجود برتری نظامی حاصل از خرید گسترده تسلیحات غربی، نمی تواند در جنگ نابرابر هشت ساله علیه یمن، به پیروزی برسد، افزود: به نظر می رسد که همه چیز در بحران یمن، در حال رسیدن به یک نقطه عطف است.
 
به گفته این تحلیلگر مسائل راهبردی جهان عرب، عربستان به هیچ یک از اهداف اصلی خود از تجاوزگری به یمن، یعنی مقابله با نفوذ ایران، تضمین بقای دولت دست نشانده خود در یمن، اخراج جنبش انصارالله از شهر صنعا پایتخت یمن و جلوگیری از ایجاد یک گروه مقاومت جدید در پشت مرزهای خود دست نیافته است.
 
پونیا اضافه کرد: همه بازیگران منطقه ای و خارجی باید از راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به منازعه نظامی در یمن که خشونت آمیزترین بحران انسانی را در دهه گذشته رقم زده و باعث قحطی گسترده، گسترش بیماری هایی مانند وبا و نابودی محیط زیست این کشور شده است، حمایت کنند.
 
این تحلیلگر مسائل راهبردی جهان عرب ادامه داد: از این پس عربستان می تواند به عمان به عنوان تنها میانجی قابل اعتماد برای یافتن راه حلی دائم چشم داشته باشد تا به کمک مسقط، از این باتلاق خارج شود.
 
وی تثبیت موقعیت نسبتا ضعیف ریاض در منطقه، صرفه جویی در هزینه های اقتصادی جنگ و حفظ باقیمانده اعتبار و حیثیت ریاض در منطقه را -بویژه در سایه حملات ارتش دولت نجات ملی یمن به عربستان و به رخ کشیده شدن قدرت نظامی فزاینده خود- از جمله نتایج مثبت حل مسالمت آمیز بحران یمن برای عربستان برشمرد.
 
پونیا در پایان اینگونه نتیجه گیری کرد که مهم ترین درسی که می توان از جنگ علیه یمن گرفت، این است که پافشاری بیش از حد برای به دست آوردن فناوری پیشرفته، تنها می تواند منجر به جنایات جنگی گسترده علیه غیرنظامیان شود و در عین حال برای شکست یک حریف مقاوم، کافی نیست.
 
آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.
 
پیشتر سرلشکر «جلال الرویشان» معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن گفته بود که وضعیت نه صلح و نه جنگ یک تهدید است و تکیه ما بر اتحاد ملت و مسئولان است.
 
همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.
 
عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.
 
این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: