جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 28 آذر 1401     
نگرانی از تداوم مسدود بودن گذرگاه لاچین

 تهران- ایرنا- نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در پی انسداد گذرگاه لاچین که منطقه ناگورنو- قره باغ را به خاک ارمنستان متصل می‌کند اعلام کرد مردم این منطقه در جاده‌های سرد گرفتار شده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نیکول پاشینیان امروز دوشنبه در حساب توئیتری خود نوشت: گذرگاه لاچین به مدت هشت روز از سوی جمهوری آذربایجان بسته شده و مردم ناگورنو قره باغ در جاده‌ها در سرما گرفتار شدند.
 
نخست وزیر ارمنستان همچنین نوشت: اعضای خانواده‌ها در دو سوی متفاوت از محاصره این گذرگاه قرار دارند.
 
پاشینیان با توجه به اینکه نگرانی‌های بین المللی بسیاری نسبت به پیامدهای بشردوستانه این محاصره وجود دارد، تاکید کرد که شهروندان با مشکلات سلامتی وخیم نیازمند دارو و خدمات بهداشتی هستند.
 
روز گذشته کاترین کلارک مشاور رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به انسداد گذرگاه لاچین اعلام کرد که محاصره این منطقه در حال شکل دادن به یک بحران انسانی است.
 
این قانونگذار ارشد کنگره آمریکا تاکید کرد که اگر دسترسی به غذا، دارو و گرما مجدد امکان پذیر نشود، زندگی هزاران ارمنی به ویژه کودکان و سالمندان در خطر خواهد بود.
 
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان هم ضمن ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در این خصوص گفت: من از شرایط پرمخاطره مردم (قره باغ) که در فصل زمستان در معرض وخامت بیشتری قرار می‌گیرند، نگرانم.
 
دبیرکل سازمان ملل، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در واکنش به انسداد این گذرگاه از باکو خواسته اند تا آزادی تردد در جاده لاچین را تضمین کند.
 
ساکنان این منطقه ارمنی‌نشین با کمبود بنزین، گازوئیل و گاز مایع مواجه شده و وادار به صرفه جویی در مصرف سوخت شده اند. همچنین مسئولان این منطقه به منظور اجتناب از وقوع بحران با صاحبان مشاغل و کسب و کار در زمینه صرفه‌جویی در مصرف سوخت به توافق رسیده اند.
 
از روز ۱۲ دسامبر(۲۱ آذر)، باکو گذرگاه لاچین را بست و یک روز بعد از آن عرضه گاز به منطقه قره باغ را قطع کرد اما ۳ روز بعد عرضه گاز مجددا از سر گرفته شد.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: