جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 آذر 1401     
احتمال اعلام وضعیت‌ فوق‌العاده سراسری در پرو

 به گفته رئیس‌جمهوری جدید پرو، احتمالا وضعیت فوق‌العاده سراسری به دلیل اعتراضاتی که این کشور را از زمان برکناری «پدرو کاستیو» از قدرت فرا گرفته است، اعلام شود. نیروهای مسلح پرو هم کنترل زیرساخت‌های کلیدی را بر عهده می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، خانم «دینا بولوارته» رئیس‌جمهوری جدید پرو گفته است که مقامات ارشد نظامی و دولتی به منظور ارزیابی احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده در سطح سراسری عصر امروز (چهارشنبه) در پایتخت تشکیل جلسه می‌دهند.
 
رئیس‌جمهوری پرو گفت: امیدواریم کار به آنجا نکشد. من خواستار برقراری آرامش و صلح هستم.
 
پیش از آن پدرو کاستیو، رئیس‌جمهوری برکنار شده پرو از پلیس و نظامیان کشورش خواست تا دست از سرکوب معترضان بردارند. او بولوارته را مسوول کشتار معترضان معرفی کرد.
 
این رئیس‌جمهوری سابق پرو در پیامی توییتری نوشت: در رابطه با اقدامات عصبانی‌کننده مرتبط با هدف گرفتن خشونت‌بار مردم ما، من از پلیس ملی و نیروهای مسلح می‌خواهم تا سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و دست از خونریزی بردارند.
 
او با اشاره به دینا بولوارته افزود: من شما و تمام متحدانتان را مقصر می‌دانم که به شما برای حملات ظالمانه به هم‌میهنان من، کمک کردند. من از شهروندان می‌خواهم تا هوشیار و خوش‌بین باقی بمانند.
 
اعتراضات ضد دولتی در پرو که پس از برکناری پدرو کاستیو از سمت ریاست جمهوری در هفته گذشته آغاز شد، از آن روز شدت گرفته است. معترضان جاده‌ها را مسدود کرده، تلاش دارند فرودگاه‌ها را به کنترل گرفته و به دفاتر دولتی، نظامی و رسانه‌ها نفوذ کرده‌اند. دست‌کم هفت تن از جمله دو نوجوان کشته شده‌اند.
 
دینا بولوارته که اکنون ریاست جمهوری را در دست دارد، پیشتر وضعیت فوق‌العاده در سه بخش با بیشترین میزان فعالیت معترضان را اعلام کرده بود، اما این اقدام کمکی به عادی‌سازی اوضاع نکرد.
 
یکی از خواسته‌های معترضان، برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام است. بولوارته در جریان رایزنی با کنگره کشورش تلاش دارد تا زمان برگزاری انتخابات را جلو بکشد. او همچنین گفته است که با دیگر رهبران منطقه‌ای که در مقام دفاع از کاستیو برآمده‌اند، صحبت خواهد کرد. او تلاش دارد انتخابات را به جای سال ۲۰۲۶ در آوریل ۲۰۲۴ برگزار کند.
 
در همین حال وزیر دفاع پرو سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور مسوولیت حفاظت از زیرساخت‌های کلیدی را بر عهده خواهند گرفت.
 
جرقه اعتراضات از آنجایی زده شد که پدرو کاستیو بعد از برکناری‌اش به اتهام تلاش برای منحل کردن پارلمان برای ممانعت از برگزاری رای‌گیری برای استیضاحش، دستگیر شد. تظاهرکنندگان پرویی که عمده آنها را حامیان کاستیو تشکیل می‌دهند، تقاضا کرده‌اند به جای آنکه بولوارته تا سال ۲۰۲۶ در قدرت باقی بماند مقامات پرو انتخابات زودهنگام برگزار کنند. دوره ریاست جمهوری کاستیو در صورت تداوم ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسید. برخی معترضان همچنین تقاضا کرده‌اند که کنگره تعطیل شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: