جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 21 آذر 1401     
صربستان به اتحادیه اروپا هشدار داد

 نخست وزیر صربستان هشدار داد، اتحادیه اروپا در صورت اصرار بر رفع موانع ایجاد شده از سوی صربهای کوزوو در جریان تنشهای اخیر در این منطقه، همه اعتبار و اقتدار خود را از دست می‌دهد.

 
به گزارش ایسنا، به نوشته پایگاه راشاتودی، روز یکشنبه، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تقاضای چنین کاری از سوی صربهای کوزوو را مطرح و تاکید کرد، اتحادیه اروپا آنچه را که او "اقدامات مجرمانه و خشونت طلبانه در شمال کوزوو" خواند تحمل نخواهد کرد.
 
آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان، اتحادیه اروپا را متهم به چشم پوشی مستقیم از نیازهای صربهای کوزوو کرد چون این بلوک "تنها هنگامی که آنها کنار موانع هستند توجه می‌کند."
 
برنابیچ خاطرنشان کرد، برپا کردن این موانع تنها ابراز "نارضایتی و یاس" نیست بلکه "درخواستی برای صلح و همچنین درخواستی برای اقدام از سمت جامعه بین‌المللی است."
 
او اضافه کرد: این کسانی که روی موانع هستند به وضوح در حال طرح اعتراضشان هستند و دارند این کار را به صورت صلح آمیز انجام می‌دهند. متاسفانه تنها راه برای اینکه صدای آنها شنیده شود بودن کنار موانع است.
 
صدها تن از صربهای معترض در کوزوو روز شنبه در شمال این کشور با برپایی موانعی اقدام به مسدود کردن خیابان‌ها و بند آوردن ترافیک در دو گذرگاه مرزی اصلی کردند. جرقه این اعتراضات با دستگیر کردن یک افسر سابق پلیس که پریشتینا (مرکز کوزوو) او را متهم به حمله به ماموران گشت زنی پلیس کوزوو کرد، زده شد.
 
تنش‌ها در این منطقه به دنبال اعلام تصمیم پریشتینا برای برنامه ریزی انتخابات زودهنگام در چهار ناحیه تحت تسلط صرب‌ها برای 18 دسامبر بار دیگر تشدید شد. احزاب سیاسی بزرگ صرب اعلام کردند که یک چنین انتخاباتی را تحریم خواهند کرد. به دنبال برگزاری اعتراضات از سوی صرب تبارها با برپایی موانع، ویوسا عثمانی، رئیس جمهور کوزوو، اعلام کرد این انتخابات به ماه آوریل موکول شده است.
 
همچنان که تنشها در شمال کوزوو بالا است، برخی رسانه‌ها گزارش دادند، یک "نارنجک گیج کننده" به سمت خودروی متعلق به هیات اتحادیه اروپا (یولکس) که وظیفه گشت زنی در شمال کوزوو را داشت، پرتاب شد. اگرچه هیچ آسیب یا خسارتی در این حمله گزارش نشد اما واکنش خشمگینانه جوزپ بورل را برانگیخت.
 
وی در توییتی نوشت: "اتحادیه اروپا حملات به یولکس یا استفاده از اعمال خشونت آمیز و جنایتکارانه در شمال کوزوو را تحمل نخواهد کرد" و خواستار برداشته شدن فوری موانع در این منطقه توسط گروه‌های صرب کوزوو شد. وی افزود: "همه بازیگران باید از تشدید تنش اجتناب کنند."



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: