جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 آذر 1401     
واکنش نماینده تهران به موضع ضد ایرانیِ چین

 عصر ایران: عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه موضع گیری چنینی ها راجع به تمامیت ارضی ایران برای همه هزینه خواهد داشت،گفت: اینگونه رفتارها خلاف روابط دوستانه دو کشور است.

 
محسن دهنوی با اشاره به بیانیه مشترک چین با برخی کشورهای عربی در مورد جزایر سه گانه گفت: چین شریک تجاری ماست ما نیز از اینکه هم با ایران و هم با کشورهای منطقه و هر کشوری که دلش می خواهد روابطش را توسعه دهد استقبال می کنیم. ما نمی توانیم به چینی ها بگوییم رابطه تجاری با هیچ کشوری نداشته باش.
 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با اینکه چین بخواهد در قالب توسعه روابط تجاری و اقتصادی، وارد بحث های منطقه ای سیاسی و امنیتی شود و راجع به تمامیت ارضی کشور ایران اظهار نظر کند و وارد بازی های کثیف منطقه ای که در مورد تمامیت ارضی ایران ادعا دارند شوند مخالفیم و آن را برخلاف روابط دوستانه ای می دانیم که در این سال‌های بین ما و چین حاکم بوده است.
 
واکنش نماینده تهران به موضع ضد ایرانیِ چین
 
او ادامه داد:‌ اینکه چینی ها با عربستانی ها قرارداد سی ساله و چهل ساله ببندند و هر مقدار دلار قرارداد ببندند مشکلی نداریم ولی اینکه لابلای یک بحث تجاری ادعایی راجع به تمامیت ارضی ما مطرح کنند هم جای تعجب دارد و قطعا ما عکس العمل نشان می دهیم.
 
دهنوی در پاسخ به این سوال که چرا چینی ها پا در مسیری که راجع به تمامیت ارضی ایران است گذاشته اند، گفت: با هوشمندی که در دولت چین سراغ دارم و سابقه خوبی که در سال‌های اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و چین حاکم بوده است امیدوارم وارد این بازی نشوند و خودشان این مسئله را اصلاح کنند. ادامه این روند نه به صلاح دولت چین نه منطقه و نه ایران است و حتما برای همه هزینه خواهد داشت. نمی توانیم ساکت بشینیم بعد راجع به بخشی از سرزمین مان اظهار نظر کنند. امیدوارم با هوشمندی و سابقه ای که دولت چین در روابط با ایران داشته است خودشان این مسئله را اصلاح کنند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد:  ما انتظار چنین موضع گیری را از طرف چین نداشتیم.
 
وی در مورد اینکه اگر چینی ها به چنین سیاستی ادامه دهند عکس العمل ایران چیست،گفت: بستگی به این دارد که آنها بخواهند در چه سطحی ادامه دهند در سطحی که الان بوده است وزارت خارجه پیگیری می کند، تذکر می دهد و نماینده دیپلماتیک آنها را فراخواهد خواند منتها موقعی است در همین سطح متوقف می کنند و طبیعتا ما نباید بیش از این ادامه دهیم. کاملا به طرف مقابل بستگی دارد که در چه سطحی ادامه دهد. 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: