به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری تهرانی نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی تا حد امکان باید به زیرِ زمین منتقل شود، گفت: با توجه به تراکم ترافیک و آلودگی هوا و سایر مسائل و مشکلاتی که بر رویِ زمین و کف خیابانها داریم، توسعه حمل و نقل ریلی و زیرزمینی در اولویت برنامههای مدیریت شهری قرار دارد.
هشتاد و هشتمین جلسه کمیته پژوهشی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به ریاست جلال بهرامی، معاون شهردار و با حضور اعضاء و کارشناسان این کمیته از مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک، شرکت مترو، شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی برگزار شد.
جلال بهرامی در این جلسه با تأکید بر اینکه علم و مطالعه باید برای حل مشکل باشد، نه ایجاد مشکل، گفت: در بسیاری از مطالعات و پژوهشها به دلیل طولانی شدن فرآیند آنها، عنصر «زمان» و «هزینه» نادیده گرفته میشود و به همین دلیل، به جای اینکه این نوع مطالعات، راهگشا باشند بر حجم مشکلات میافزایند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه دو عنصر «زمان» و «سرعت عمل» در اجرای پروژهها، مهمترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر هر پروژهای در زمان پیشبینی شده خود به انجام نرسد، علاوه بر ورود خسارات زیاد به دلیل تأخیر، خاصیت و اهمیت خود را از دست میدهد و نمیتواند پاسخگوی نیازهای روز باشد چرا که خواستهها در کوتاهمدت تغییر میکنند.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی تا حد امکان باید به زیرِ زمین منتقل شود، اظهار کرد: با توجه به تراکم ترافیک و آلودگی هوا و سایر مسائل و مشکلاتی که بر رویِ زمین و کف خیابانها داریم، توسعه حمل و نقل ریلی و زیرزمینی در اولویت برنامههای مدیریت شهری قرار دارد.
بهرامی با بیان اینکه برای پیشبرد امور حمل و نقلی از جمله توسعه شبکه حمل و نقل همگانی، دستگاههای مختلف درگیر هستند؛ اما شهروندان، شهرداری را به عنوان متولی همه امور شهر میدانند، تصریح کرد: اگر هوا آلوده باشد یا زبالهای روی زمین باشد، مردم از شهرداری انتظار دارند که اینها را مدیریت کند در صورتی که طبق قوانین و ضوابط، سایر نهادها در دولت باید مسیر را برای حل این مسائل و مشکلات هموار کنند.
وی برای نمونه، اجرای طرح تفصیلی شهر تهران یا توسعه خطوط متروی پایتخت را مثال زد و گفت: وزارت کشور در این دو مورد، تکالیف زیادی بر عهده دارد و باید شهرداری را یاری کند اما برخی از ضوابط و مقررات دست و پاگیر، مانع اجرا و توسعه پروژههای مهمی مثل مترو شدهاند.
بهرامی با اشاره به اینکه پیشبرد امور با بروکراسی فعلی، بسیار مشکل است و برای تسهیل امور، باید گامهای اساسی برداشته شود، اظهار کرد: مسائل و مشکلات موجود در زمینه نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی، ورود تاکسیها و اتوبوسهای نو به ناوگانهای تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهران را با موانعی روبهرو کرده و از این رو، از دولت انتظار داریم تا با همراهی و همکاری بیش از پیش، امکان خدماترسانی شایسته به شهروندان را فراهم نماید.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه بزرگراههای شهید شوشتری، شهید صیاد شیرازی و یادگار امام (ره) نیمه کاره رها شدهاند، تصریح کرد: این موضوع، حجم زیادی از جریان ترافیک را به خیابانهای فرعی وارد میکند و لذا لازم است که هر چه زودتر نسبت به مطالعات مربوط به توسعه و تکمیل این بزرگراهها اقدام شود.