به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورتهای واردات خودرو و برخی از جزئیات آیین نامه خودرو به بیان توضیحاتی پرداخت.
رضا تقی پور انوری با توجه به سقف قیمت 20 هزار دلار بر اساس آییننامه واردات خودرو، هدف از واردات را تنظیم بازار عنوان کرد و اظهار داشت: ظرفیت تولید داخل در خودروسازیهای کشور وجود دارد اما فقدان برنامهریزیهای منسجم از سوی وزارت صمت به عنوان متولی امر طی سالهای گذشته موجب کمبود عرضه شده که برای جبران آن، واردات خودرو به تصویب رسید.
وی با تصریح بر اینکه تلاش بر واردات خودروهایی در کلاس موردنیاز عموم جامعه بوده و نه خودروهای لوکس و قواعد قبلی واردات نیز ملغی نشده است، افزود: در کنار واردات، کماکان وزارت صمت باید برنامه افزایش تیراژ تولید داخل، ارتقای کیفیت و استانداردها مطابق استانداردهای روز دنیا را پیگیری نماید.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا بر اساس آییننامه واردات گفت: اعمال این بند از آیین نامه به دلیل وجود مابهالتفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد ناشی از نابرابری عرضه و تقاضا است و عرضه در بورس کالا به عنوان یک اقدام موقت است.
تقی پور انوری در پایان خاطرنشان کرد: قولهایی مبنی بر نزدیک شدن میزان عرضه و تقاضا و حتی پیشی گرفتن عرضه تا سال آینده داده شده و عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا اقدام مناسبی است که از اختصاص رانت و امتیاز به صورت اتفاقی یا ویژه به افرادی معدود ناشی از تفاوت قیمت کارخانه و بازار جلوگیری میکند.