به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید در تمام کتابهای آموزشی مباحث محیط زیستی گنجانده شوند،گفت: همزمان با رشد جسمی دانشآموزان، رشد فکری و ذهنی در زمینه حفظ محیط زیست هم لازم است و برای دستیابی به این هدف میتوان از ظرفیت «شاد» استفاده کرد.
علی سلاجقه در مراسم امضای تفاهمنامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: با مراجعه به پیشینههای فرهنگی، مذهبی و تاریخی کشور و نگاه به قرآن کریم متوجه میشویم که همیشه بحث اسراف و تبذیر وجود داشته است. امروز در زمینه محیط زیست به جایی رسیدیم که خسارات زیادی به طبیعت ما وارد شده است که در اینجا جایگاه آموزش و پرورش برای کاهش این آسیبها بسیار پررنگ است.
وی ادامه داد: نزول قرآن کریم با واژه «اقْرَأْ» یعنی بخوان شروع میشود و این اهمیت آموزهها در قالب متن را نشان میدهد و برای اینکه این اقْرَأْ به مرحله ظهور برسد، نیاز به آموزش است که قطعا معلمان آموزش میدهند و به روح فرزندانمان زندگی میبخشند. افزایش سواد محیط زیستی مسأله بسیار مهمی است که میتوان با کمک ظرفیتهای آموزش و پرورش به آن رسید.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: تا کنون تفاهمنامههای بسیاری میان سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش به امضا رسیده است ولی نکته قابل توجه این است که در این میان دولت سیزدهم یک دولت عملگرا و مردمی است و برای تاثیر علوم و عملگرایی آنها باید تمام موارد عاقلانه باشد.
وی افزود: این درخواست را دارم که در هرکتابی اعم از زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی و ادبیات مربوط به موضوع و مباحث آن درس و کتاب، مسائل مربوط به محیط زیست را نیز در پایان فصول داشته باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: تاکنون در زمینه آموزش محیط زیستی در آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نیست و باید با برنامهریزی دقیقتری پیش رویم تا منجر به افزایش سواد محیطزیستی در جامعه شود. جای اخلاق محیط زیستی بسیار خالی است و از این رو میطلبد آموزش و پرورش در این زمینه برنامهریزی جدی بکند.
سلاجقه اضافه کرد: از ابتدای سال تحصیلی جدید در دبیرستانهای شهرستان شیراز استان فارس و در شهرستان شوشتر استان خوزستان رشته محیط بانی راهاندازی خواهد شد که یک بحث اساسی است. همانطور که رشته بهیاری در کشور و یا رشتههای دیگر در سطح کارآفرینی و دانشبنیان را داریم، رشته محیطبانی هم میتواند یک برنامه اساسی باشد.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای سامانه «شاد» در زمینه محیط زیست افزود: همزمان با رشد جسمی دانشآموزان، رشد فکری و ذهنی آنان در زمینه حفظ محیط زیست لازم است که از این ظرفیت میتوان استفاده کرد.
سلاجقه در پایان تصریح کرد: اعتقاد داریم که آموزش و پرورش میتواند حامی اصلی محیط زیست باشد؛ از این رو باید در سطوح عالی نیز کارهای خوبی انجام شود که زیرساخت همه این موارد آموزش و پرورش است چرا که تنها زمانی میتوان ذهن و جسم سالمی داشت که محیط زیست سالمی داشته باشیم و برای رسیدن به آن، بهتر است هر کتابی پیوست محیط زیستی داشته باشد.