جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 1 شهريور 1401     
فضولات حیوانی به جای دارو در عطاری‌ها!

روزنامه همشهری: نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران از وجود یک تخلف عجیب در برخی عطاری‌ها خبر داده است.
 
فروش فضولات حیوانی به جای دارو در عطاری‌ها!
 
علی فاطمی:
 
* تعداد عطاری‌ها از داروخانه‌ها بیشتر شده و اغلب هم محصولاتشان بدون هیچ نظارتی و در شرایط بد نگهداری و عرضه می‌شود. در کنار آن، خود فروشنده هم صلاحیت‌های لازم را ندارد.
 
* در بررسی‌ها مشخص شد بسیاری از گیاهان موجود در عطاری‌ها، آلوده به فضولات حیوانی است. در میان آنها ممکن بود آلودگی‌های قارچی و انگلی زیادی هم وجود داشته باشد. از همه اینها مهم‌تر، شرایط خشک کردن گیاهان است. شما در عطاری هیچ بسته‌ای نمی‌بینید که تاریخ انقضا داشته باشد؛ درحالی‌که همان محصول ممکن است دچار کپک یا قارچ شده باشد. استفاده طولانی‌مدت از این محصولات می‌تواند منجر به ابتلا به سرطان شود.»
 
* (درباره وجود مواد شیمیایی در این ترکیبات گیاهی هم توضیح می‌دهد): «برخی داروهایی را به اسم چاقی صورت می‌فروشند؛ درحالی‌که چنین محصول گیاهی‌ای وجود ندارد و به این ترکیبات، کورتن اضافه می‌کنند که منجر به چاقی صورت می‌شود، اما استفاده از این ترکیبات برای طولانی‌مدت، افراد را می‌تواند دچار پوکی استخوان، زخم معده، آب مروارید، نازکی پوست، قند خون و بیماری‌های دیگر کند.»
 
* باید نظارت‌ها در ارتباط با این محصولات افزایش پیدا کند و این گیاهان لازم است نمونه‌برداری شوند تا میزان سلامت آنها تأیید شود. به‌گفته او، تا پیش از این عطاری‌ها زیرنظر اتحادیه بودند و مجوزشان را از همانجا می‌گرفتند و برای گرفتن مجوز هم مانند بسیاری از فعالیت‌ها باید کارت بهداشت و... می‌گرفتند، اما اینکه نظارت مستقیمی از سوی وزارت بهداشت بر عملکرد این صنف باشد، چنین اقدامی صورت نمی‌گرفت و اگر هم نظارتی بود در حد کنترل‌ محیط بود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: