جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 31 مرداد 1401     
کمک نمادین و معنادار چک به اوکراین

 ایرنا نوشت: مردم جمهوری چک در سالگرد رویداد «بهار پراگ» در سال ۱۹۶۸ میلادی، معادل همین مقدار کرون به اوکراین کمک کردند.

مردم در جمهوری چک در سالگرد رویدادی که به بهار پراگ شهرت دارد و در جریان آن مجموعه‌ای از اصلاحات با مداخله اتحاد جماهیر شوروی پایان یافت، ۱۹۶۸ کرون معادل ۸۰ یورو به مجموعه‌ای در سفارت اوکراین در پراگ پرداخت کردند تا برای خرید تجهیزات نظامی ارتش هزینه شود.
 
این مجموعه تشکیل شده در سفارت اوکراین در پراگ از فوریه گذشته (اسفند) تا بحال ده‌ها میلیون یورو برای کمک به اوکراین جمع‌آوری کرده است.
 
سفارت اوکراین در پراگ در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که در روزهای گذشته ده‌ها و ده‌ها ۱۹۶۸ کرونی جمع آوری شده است.
 
در سال ۱۹۶۸ میلادی آنچه که از سوی دولت وقت چکسلواکی مجموعه‌ای اصلاحات دمکراتیک نامیده شد با مداخله اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش در پیمان ورشو در ۲۱ اوت پایان گرفت و حضور نیروهای نظامی ورشو در این کشور اروپای شرقی ۲۰ سال ادامه یافت.
 
بر پایه این گزارش، نزدیکی جغرافیایی به اوکراین و خاطره این رویداد تاریخی به احساس نزدیکی مردم چک با مساله و رنج غیرنظامیان در جنگ اوکراین شده است.
 
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.
 
پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش همچنان ادامه دارد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: