جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 31 مرداد 1401     
ناشنیده‌هایی درباره ۴۲۰میلیون کارت بانکی

 

در ایران بیش از ۴۲۰ میلیون کارت بانکی توسط بانک‌ها برای مشتریانشان صادر شده است.

 این روز‌ها کیف اغلب ایرانی‌ها را انواع و اقسام کارت‌های بانکی متعلق به بانک‌های مختلف پر کرده است؛ کارت‌هایی که به اجبار برای پرداخت حقوق، پرداخت وام و تسهیلات، باز کردن حساب‌های مختلف و... به مشتریان بانکی تحمیل می‌شوند، اما درنهایت استفاده چندانی ندارند، ولی صرفا به دلایلی مثل بسته نشدن حساب یا داشتن موجودی اندک همچنان فعال هستند.

 

طبق آخرین آمار اعلام شده تا پایان خرداد امسال بیش از ۴۲۰ میلیون کارت بانکی در قالب کارت برداشت، اعتباری، هدیه و کارت پول الکترونیک در کشور وجود دارد. اتفاقی که از دید سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ می‌تواند منجر به افزایش ریسک وقوع جرم شود. در این گزارش سعی کرده‌ایم از خطرات تعدد کارت، هزینه‌های صدور کارت و آینده کارت‌های بانکی بنویسیم.

 

هر ایرانی چند کارت دارد؟

با توجه به این که حدود ۴۲۰ میلیون کارت بانکی فعال در کشور وجود دارد، به طور متوسط هر ایرانی بالای ۱۸ سال بیش از هفت کارت بانکی دارد. البته طبق گزارش ها، خانوار‌های روستایی به فعالیت با یک کارت بانکی بسنده می‌کنند، اما در خانوار‌های شهری به طور متوسط هر نفر بیش از ۱۰ کارت بانکی دارد که البته اغلب آن‌ها موجودی کمی دارند.

 

هزینه صدور کارت بانکی

هم اکنون کارمزد صدور کارت بانکی ۳ هزار تومان است، در حالی که با بررسی‌های خبرنگار ما از بانک‌های مختلف خصوصی و دولتی صدور هر کارت بانکی بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان برای بانک‌ها هزینه دارد که بسته به جنس کارت قیمت تمام شده آن متفاوت است. از آن‌جایی که بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد به طور متوسط سالانه حدود ۳۵ میلیون کارت بانکی صادر می‌شود، اگر قیمت تمام شده هر کارت را ۲۰ هزار تومان درنظر بگیریم، کل هزینه لازم برای صدور این تعداد کارت در یک سال معادل ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که از این مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان آن را مردم پرداخت می‌کنند. اما این سوال مطرح می‌شود که با وجود این همه هزینه برای صدور کارت بانکی چرا تاریخ انقضا در کارت‌های بانکی درج می‌شود تا بانک برای صدور مجدد دوباره زیان ببیند؟

 

چرا این همه کارت؟

همان طور که گفتیم هزینه صدور کارت از کارمزد آن به مراتب بیشتر است، اما با این شرایط مشخص نیست که چرا باز هم بانک‌ها اصرار به صدور کارت برای تمام مشتریان خود دارند و حتی برای ارائه تسهیلات و پرداخت اقساط هم برای مشتریان کارت صادر می‌کنند. درکنار علاقه سیستم بانکی، نظام پرداخت در بوروکراسی دولتی یا خصوصی نیز افراد را به داشتن حساب‌های متعدد سوق می‌دهد. مثلا بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی هم کارکنان‌شان را ملزم می‌کنند برای دریافت حقوق و مزایا در بانک خاصی حساب افتتاح کنند.

 

یکی از دلایل اصلی این که هر شرکت یا سازمانی برای پرداخت حقوق کارکنانش از یک بانک استفاده می‌کند، این است که برای واریز وجه از بانک مبدأ به مقصد، درصورتی که هر دو بانک یکی نباشند حدود هزار تومان کارمزد بابت واریز وجه از حساب مبدأ کسر می‌شود و برای شرکت‌ها صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند بابت واریز حقوق هرکدام از کارمندان خود کارمزدی پرداخت کنند. به همین دلیل است که از کارمندان و کارکنان خواسته می‌شود در یک بانک مشخص حساب باز کنند. درواقع به طور طبیعی ضرورتی به این میزان تنوع و تعداد کارت‌های بانکی وجود ندارد و بهتر است کارت‌های بانکی مختلف در شبکه بانکی کشور در قالب یک کارت تجمیع شوند.