جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 31 مرداد 1401     
فرودگاه مشهد و چاله ها در انتظار اشاره مسئولان

 

این روز‌ها حادثه ترکیدن لاستیک هواپیما‌ها در فرودگاه مشهد بسیار خبرساز شده و این سوال را پیش می آورد مشکل کجاست که این اتفاق رخ می دهد.

فرودگاه مشهد یک بار دیگر در دو ماه اخیر شاهد ترکیدگی لاستیک هواپیما بود و این بار در فرود یک هواپیمای دیگر سپهران، کنترلر برج مراقبت پرواز فرودگاه با مشاهده ارابه فرود هواپیما، خلبان را از صدای عجیب و غریب و دود پشت سر هواپیما آگاه می‌کند و خلبان هم می‌فهمد که مشکل از ترکیدگی لاستیک است. انگار ماجرای ترکیدگی لاستیک در این باند هرچه هم که تکذیب شود، هرچه خبرسازی و شایعه خوانده شود سر دراز داشته که سرنخ آن به حقیقت می‌رسد.

 

یک بار رنگ آمیزی باند، یک بار وزن زیاد هواپیما و یک بار هم نقص فنی هواپیما‌ها علت ترکیدگی‌های تکرارشونده لاستیک اعلام می‌شود، اما هرچه که هست، نگرانی مسافران یکی از پرترددترین فرودگاه‌های کشور را به دنبال داشته است.

 

آخرین پروازی که به این سرنوشت دچار شد ساعت ۵:۵۵ صبح روز یک شنبه گذشته بود که پرواز شماره ۴۳۶۷ هواپیمایی سپهران از مبدأ آبادان به مقصد مشهد با ۱۲۶ مسافر و هفت خدمه پرواز، بدون مشکل در فرودگاه مشهد فرود آمده و پس از تخلیه باند ۳۱ راست با تذکر برج مراقبت خلبان توقف کرده و پرسنل زمینی فرودگاه متوجه ترکیدگی یک لاستیک چرخ شماره یک شدند.

 

هرچند هنوز علت این ترکیدگی جدید مشخص نیست و تیمی برای بررسی فنی علت حادثه در حال انجام ماموریت هستند، اما پس از اعلام نقص رنگ آمیزی در باند فرودگاه مشهد توسط دفتر بررسی سوانح و حوادث هوایی کشور و تکذیب‌های عجیب شرکت فرودگا‌ه‌های کشور، حالا خبر می‌رسد که شرکت فرودگاه‌ها از موضع خود عقب نشینی کرده و به زودی عملیات به سازی و رفع نواقص باند فرودگاه مشهد را آغاز می‌کند.

 

جزئیات عملیات به سازی باند فرودگاه مشهد

 

حسن جعفری مدیر روابط عمومی فرودگاه‌های استان با اعلام خبر عملیات اجرایی به سازی باند فرودگاه مشهد گفت: هنوز علت دقیق حادثه آخر شرکت هواپیمایی سپهران مشخص نشده و شرکت فرودگاه‌های کشور باید در این باره اظهار نظر کند، اما با توجه به این که موضوع باند فرودگاه مشهد مطرح شده با نظر مدیران شرکت، عملیات رفع نواقص و رنگ آمیزی مجدد باند اصلی فرودگاه مشهد به زودی آغاز می‌شود.

 

وی افزود: مسئولیت اجرای این عملیات برعهده شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده و پیمانکار اجرای آن نیز توسط همین شرکت مشخص و معرفی می‌شود و اجرا کننده طرح خواهد بود که فکر می‌کنم بعد از تعطیلات عاشورای حسینی آغاز شود.

 

وی درباره جزئیات عملیات اصلاح باند نیز گفت: باند اصلی فرودگاه مشهد در ساعات غیر از پیک و به صورت مقطعی در هنگامی که پروازی انجام نمی‌شود اصلاح می‌شود و رنگ‌های قبلی تراشیده و دوباره رنگ آمیزی می‌شود.

 

با توجه به این که هر قسمت از ابتدا تا انتها باید در یک مرحله صورت گیرد و این کار بین پرواز‌ها انجام می‌شود تا خللی در عملیات فرودگاهی انجام نشود، احتمالا عملیات از زمان معمول بیشتر طول خواهد کشید، اما این کار اجرا می‌شود تا هیچ نگرانی درباره باند فرودگاه مشهد وجود نداشته باشد، با این که قطعا این باند از نظر استاندارد یکی از بهترین باند‌های فرودگاهی کشور است، اما برای آرامش مردم این کار انجام می‌شود. سخنگوی فرودگاه‌های استان با اشاره به حوادث هواپیما‌های شرکت سپهران نیز گفت: متاسفانه در دو ماه گذشته هواپیما‌های شرکت سپهران چهار بار دچار حادثه ترکیدگی لاستیک شده که در سه فرودگاه انجام شده است.

 

ادعای یک منبع آگاه درباره پشت پرده ترکیدگی لاستیک‌ها

 

همچنین یک منبع آگاه در صنعت هوانوردی با ارائه توضیحاتی درباره پشت پرده ترکیدگی لاستیک هواپیما‌ها در فرودگاه مشهد گفت:  متاسفانه بعضی ملاحظات در صنعت هوایی کشور باعث برخی مشکلات شده، مثلا اگر دقت کنید دو پرواز مشهد – نجف و یک پرواز مشهد – مسقط در زمان تیک آف دچار ترکیدگی لاستیک شد و به نظر می‌رسد سنگینی هواپیما و حجم بالای سوخت آن باعث این اتفاق بوده، چون مثلا اگر هواپیما در فرودگاه عراق سوخت گیری کند ۷ هزار دلار باید هزینه بنزین بدهد، اما این هزینه در ایران بسیار کمتر است و به همین دلیل شرکت‌ها سعی می‌کنند سوخت گیری کامل را در ایران انجام دهند و همین باعث سنگینی بیش از حد پرواز می‌شود.