جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 29 مرداد 1401     
صدای پای آب می‌آید...

 

چهارمحال و بختیاری تنش آبی در شهرکرد رو به کاهش، اما هم‌چنان پابرجاست! قطعی آب شرب در تعدادی از محلات شهرکرد وارد دوازدهمین روز خود شد، وعده‌ها برای حل بحران آب در این شهر کمی تا قسمتی محقق شده است، اما هنوز به پایان این بحران نرسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، کلاف سردرگم گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و بحران آب در محلات شهرکرد، این روزها شهروندان شهرکردی را کلافه کرده است، شاهد تشکیل صف برای برداشت آب از تانکرها و دریافت آب بسته‌بندی هستیم، در روزهای اولیه ایجاد بحران آب در شهرکرد، فکر نمی‌کردیم عمر این بحران از ۱۰ روز عبور کند.

برای تامین آب شرب در شهرکرد، اجرای سه خط پدافندی در دستور کار قرار گرفت، دو طرح پس از تلاش‌های فراوان وارد مدار شد، اما این آب پاسخگوی نیاز شهروندان نبوده و نیست و باید هرچه سریعتر طرح دیگر وارد مدار آبرسانی شهرکرد شود.

بحران بی‌آبی در شهرکرد، این مسئله را به مسئولان استانی و کشوری یادآوری کرد که تامین آب شرب پایدار از اوجب واجبات است و نباید طرح‌های آبرسانی در کشور و استانی هم‌چون چهارمحال و بختیاری که در سرچشمه قرار دارد و اکنون تشنه است را بنا به دلایل گوناگون معطل نگه دارند.

تامین آب شرب پایدار نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری از بیش از یک دهه گذشته به پروژه آبرسانی بن به بروجن گره خورده است، این طرح مصوبه سه دولت را در کارنامه خود دارد و مردم این استان از بیش از یک دهه گذشته چشم‌انتظار بهره‌برداری از این پروژه حیاتی هستند.

۱۵ چاه کشاورزی برای تامین آب شرب در شهرکرد اختصاص پیدا کرد

مرتضی درخشان- رئیس صنف کشاورزان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکل قطعی و کاهش فشار آب در محلات شهرکرد، اظهار کرد: باتوجه به گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و ایجاد بحران کم‌آبی در شهرکرد، صنف کشاورزان استان فرا خوانده و وارد میدان شدند و توانستیم ۱۵ حلقه چاه کشاورزی را برای تامین آب شرب وارد مدار کنیم.

وی افزود: اکنون در فصل زراعت و کشاورزی قرار داریم و کشت بهاره انجام شده است، استفاده از آب چاه‌های کشاورزی برای آب شرب، موجب متضرر شدن کشاورزان می‌شود، اما با این اوصاف کشاورزان متقاعد شدند، برای تامین آب شرب که نیاز اولیه مردم است، چاه‌های خود را در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار دهند.

درخشان در ادامه با اشاره به پیشنهاد اجرای دو خط پدافندی از طرح‌های کشاورزی عمان و فدک، خاطرنشان کرد: از طرح عمان طی ۷۲ ساعت آب وارد مدار شد و همچنین طرح فدک با جدیت در حال انجام است و امیدواریم با سرعت آب وارد مدار شده و مشکل کم‌آبی شهرکرد مرتفع شود.

رئیس صنف کشاورزان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کشاورزان تا پایان بحران آب در محلات شهرکرد و تامین آب پایدار، همکاری لازم را برای کمک به مردم خواهند داشت، گفت: خسارت‌های زیادی به کشاورزان وارد شده است.

وی تاکید کرد: چاه‌های کشاورزی برای حل بحران آب در محلات شهرکرد به‌صورت مقطعی وارد مدار شد، در حال حاضر هفت حلقه چاه کشاورزی در مدار است و تعدادی از کشاورزان که کشت بهاره انجام نداده بودند، آب را به‌صورت دائم در اختیار قرار دادند.

درخشان بیان کرد: دبی آب چاه‌های کشاورزی در روز اول ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آغاز شد و اکنون حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از چاه‌های کشاورزی برای آب شرب شهرکرد استفاده می‌شود، از خط عمان سامانی نیز ۱۰۰ لیتر آب وارد مدار شد.

رئیس صنف کشاورزان چهارمحال و بختیاری در پایان تصریح کرد: کشاورزان بدون هیچ چشمداشتی چاه‌های کشاورزی خود را برای تامین آب شرب در شهرکرد اختصاص دادند و باتوجه به شرایط موجود خسارت را اعلام نمی‌کنند.

علی حیدری- سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مراحل پایانی طرح فدک در حال انجام است، اظهار کرد: این طرح تا شهرکرد ۵۵ کیلومتر فاصله دارد و پمپ‌ها نیز به استان وارد شده و کلکتورها در حال نصب است.

وی بیان کرد: طرح عمان سامانی برای تامین آب شرب شهرکرد به بهره‌برداری رسیده است، حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شهرکرد منتقل می‌شود.

علی احمدی- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص وضعیت آب شرب شهرکرد از نظر سلامت، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان از ابتدای قطعی آب در استان، بحث نظارت بر کیفیت آب شرب را انجام داده و تاکنون هیچ بیماری گوارشی مرتبط با آلودگی آب گزارش نشده است.

وی بیان کرد: بیش از ۹۰۰ آزمایش در مسیر خط انتقال آب از سامان تا چاه آهکی گردنه خلک سورشجان انجام شده که تمامی آزمایشات سالم بوده است و فاقد آلودگی است.

 

احمدی در پایان عنوان کرد: توصیه ما به شهروندان در ابتدا صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت بهداشت فردی است تا از بحران عبور کنیم.