جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 26 مرداد 1401     
اعلام نتایج نهایی رفراندوم قانون اساسی تونس

 

هیئت عالی مستقل انتخابات تونس نتایج نهایی رفراندوم پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور را پس از تایید دستگاه قضایی اعلام کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، فاروق بوعسکر، سخنگوی هیئت عالی مستقل انتخابات تونس در کنفرانس مطبوعاتی گفت: پس از صدور احکام مربوط به شکایت‌های مطرح شده درباره رفراندوم پیش‌نویس قانون اساسی جدید و رد تمامی این شکایت‌ها، نتایج نهایی این رفراندوم را اعلام می‌کنیم.

 

وی اظهار کرد: دستگاه قضایی کشور شفافیت روند انتخابات را تایید و اتهامات تقلب را رد کرد. دستگاه قضا همچنین تایید کرده است که رفراندوم در فضایی "دموکراتیک" برگزار شد.

 

بوعسکر ادامه داد: قانون اساسی جدید از لحظه اعلام نتایج نهایی اجرایی خواهد شد.

 

وی درباره جزئیات نتایج رفراندوم نیز گزارش داد: ۹ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۴۳ رأی دهنده برای مشارکت در رفراندوم ثبت نام کردند که دو میلیون و ۸۳۰ هزار و ۹۴ تن از آنها رأی‌هایشان را به صندوق انداختند و ۹۴.۶ درصد از مشارکت کنندگان به قانون اساسی جدید رأی دادند.

 

پیش‌نویس قانون اساسی جدید از جمله اقدامات فوق العاده رئیس جمهور تونس است که ۲۵ ژوئیه پس از عزل دولت و انتصاب دولت دیگر، انحلال شورای قضایی و پارلمان، صدور قوانین با احکام ریاست جمهوری و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی تا ۱۷ دسامبر انجام شد.

 

با توجه به اینکه ۷۵ درصد مردم تونس در همه پرسی آن شرکت نکردند، احزاب سیاسی مختلف تونس از جمله جبهه نجات ملی، جنبش النهضه و کمپین ملی برای کنار گذاشتن همه پرسی، نتایج همه پرسی را رد کردند و آن را "فاقد مشروعیت" دانستند، اما تمامی شکایت‌های آنها رد شد.