جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 22 مرداد 1401     
قوانین جدید داوری فوتبال از زبان نوید مظفری

 

قوانین داوری به ویژه در خصوص هند تغییراتی را از سوی فیفا داشته است.

قوانین داوری مجددا دچار تغییر شد و یکسری قوانین ویرایش شد. هر ساله فیفا با تصمیم کارشناسان منتخب داوری‌اش تصمیم به ویرایش و بهبود قوانین داوری می‌کند و فصل ۲۳-۲۰۲۲ نیز این ویرایش‌ها و تغییرات در قوانین داوری ادامه پیدا کرده است.

نوید مظفری، داور سابق بوندسلیگا و کارشناس داوری در گفت‌وگو با ایسنا قوانین جدید داوری را بازگو کرد:

قانون شماره ۳: تعداد تعویض‌ها در هر مسابقه رسمی که برگزار می‌شود، حداکثر پنج نفر است. همچنین هر تیم حداکثر سه فرصت تعویض برای این پنج نفر را دارد.

قانون شماره ۸: داور با پرتاب سکه قرعه‌کشی شروع کننده مسابقه را تعین می‌کند.

قانون شماره ۱۰: تأیید این که هنگام ضربات از نقطه پنالتی مقام رسمی تیم می‌تواند اخطار بگیرد یا اخراج شود. (همانند بازیکنان یا بازیکن تعویض شده یا بازیکنان روی نیمکت)

قانون شماره ۱۲ (تبصره شماره یک): اشاره به خطای دست زدن به توپ در بخش سلب یک گل یا فرصت آشکار گلزنی در محوطه جریمه (هرگاه بازیکنی چه در محوطه چه خارج از محوطه جریمه خودی به وسیله دست از فرصت آشکار گل جلوگیری کند، اخراج می‌شود؛ به غیر از دروازه‌بان در محوطه جریمه خودش)

قانون شماره ۱۲ (تبصره دوم): اگر داور بازی را به خاطر خروج بازیکن از زمین قطع کند، بازی با یک ضربه آزاد غیر مستقیم از محل خروج بازیکن  ادامه پیدا می‌کند.

قانون شماره ۱۴: هنگام ضربه پنالتی دروازه‌بان باید حداقل با یک پا روی خط یا پشت خط دروازه ایستاده باشد.

همچنین در قوانین فوتبال سال پیش، متن مربوط به خطای هند به کلی تغییر پیدا کرده و جملاتی مانند "چون توپ اول به بدن بازیکن خورده و بعد به دستش" حذف شده است. متن جدید قانون به این شکل است که:

قانون جدید هند(برخورد توپ با دست): هر برخورد توپ با دست، خطای هند نیست. به عکس توجه کنید؛ قسمت سبز در هیچ حالتی خطای هند به حساب نمی‌آید.

خطای هند زمانی است که توپ به وسلیه دست یا بازو، عمدا زده شود یا به وسلیه دست یا بازو حجم بدن را بزرگ‌تر کند و با این حرکت ریسک برخورد توپ با دستش را پذیرا باشد.

مظفری در این خصوص اشاره کرد: این بزرگ‌تر کردن بدن با دست یا بازو، با حرکت دست در حالت عادی بازیکن در زمان حرکت یا پرش یا ایستادن متفاوت است. داور باید این صحنه‌ها را تشخیص دهد. برای همین هم صحنه‌هایی که خطا رخ داده یا رخ نداده با هم متفاوت است و بعضا قابل قیاس نیستند چون به همه این فاکتورها باید توجه کرد.