جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 5 مرداد 1394     
اجرای الگوی جدید خصوصی سازی در ناوگان اتوبوسرانی

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی از اجرای الگوی جدید خصوصی سازی در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت خبر داد و گفت: مکانیزم اجرایی این الگو که پرداخت دستمزد بر اساس میزان پیمایش است، گامی کاربردی در مسیر واگذاری امور به بخش خصوصی و ارائه خدماتی هر چه کیفی تر به شهروندان است.

پیمان سنندجی ، با بیان اینکه این ساختار جدید در خدمات اتوبوسرانی پیش بینی شده تا اشکالات مدل قدیم خصوصی سازی برطرف شود، تصریح کرد: تجربیات دنیا نشان می دهد پرداخت دستمزدها بر اساس میزان پیمایش که به نوعی خرید خدمات به حساب می آید، می تواند تاثیر به سزایی در ارتقا شاخص های کیفی خدماتی داشته باشد که روزانه به شهروندان ارائه می شوند.

وی با اشاره به اشکالاتی که در روش گذشته بود و بر اساس آن ریسک زیادی متوجه رانندگان و مالکان اتوبوس های بخش خصوصی بوده است، افزود: در روش قبل رانندگان برای به دست آوردن درآمد مکفی مجبور بودند خارج از ایستگاه ها مسافران را سوار یا پیاده کنند یا برای دریافت پول خرد کرایه ها دچار مشکل می شدند. از سویی دیگر در ساعات خلوتی سرویس مطلوبی ارائه نمی شد یا در ساعات شلوغ نیز رانندگان با سبقت گرفتن و اقدام خارج از دستورالعمل ها به بی انضباطی ترافیکی دامن می زدند.

وی ادامه داد: همین رفتارها نیز سبب بروز نارضایتی های گسترده در بین مشتریان می شد. اما در الگوی جدید خصوصی سازی مبنای پرداخت ها، میزان پیمایشی است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته انجام می شود.

به گفته سنندجی، در الگوی جدید به رانندگان گفته می شود طبق جدول زمان بندی باید از مبدا حرکت، در ایستگاه های مورد نظر توقف کرده و سپس به مقصد و انتهای خط برسد. ضمن آنکه راننده مکلف است با سرعت استاندارد و برنامه ریزی و زمان بندی مشخص و مورد نظر کارشناسان در ایستگاه ها توقف لازم را نیز داشته باشد.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی یکی از روش های نظارتی الگوی جدید را نصب ابزارها و سنسورهای سنجش بر روی درهای اتوبوس ها برشمرد و گفت: در نظر داریم با نصب این سنسورها میزان زمان بندی های لازم برای توقف رانندگان در ایستگاه ها را به صورت هوشمند رصد کنیم. به طور مثال رانندگان باید طبق مدت زمان جدول های از پیش تعیین شده به مدت 15 الی 20 ثانیه در ایستگاه ها به طور کامل توقف کنند تا شهروندان زمان مورد نیاز برای پیاده یا سوار شدن را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رانندگان موظف و ملزم هستند از برنامه دقیق اجرایی که به آنان ابلاغ می شود پیروی کنند، خاطر نشان کرد: در این روش رد و بدل شدن پول بین راننده و مسافر به طور کامل حذف می شود و تمامی پرداخت مسافران در ایستگاه ها صورت می گیرد. ضمن آنکه رانندکان نیز موظفند در طول مسیر با ضوابط مشخص شده اقدام به جابه جایی مسافران کنند.

سنندجی یکی از دستاوردهای مهم و اثرگذار اجرای الگوی جدید خصوصی سازی در ناوگان اتوبوسرانی تهران را خردیاری اتوبوس از سوی سرمایه گذاران این بخش دانست و گفت: در این طرح دیگر شرکت واحد یارانه را به طور کامل به بخش خصوصی پرداخت نمی کند، بلکه در طول دوره تعهد پرداخت ها صورت می گیرد. ضمن آنکه در چارچوب مناقصات با حداقلی قیمت ها شرکت ها اقدام به همکاری و عقد قرارداد می کنند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تصریح کرد: هم اکنون در گام نخست اجرای الگوی جدید خصوصی سازی در ناوگان اتوبوسرانی تهران هستیم و پیش بینی می کنیم این طرح بین 1 تا 2 سال اجرا و تکمیل شود. به طوریکه هم اکنون اجرای این طرح در تعدادی از خطوط به صورت آزمایشی آغاز شده و پس از اتمام مرحله آزامایشی، ارائه خدمات تمامی خطوط با این سیستم تنظیم می شوند تا رضایتمندی شهروندان به حداکثر برسد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: